Spis treści
Przeprowadzając badania rynku przed wprowadzeniem nowego produktu czy usługi, skupiamy się na kilku czynnikach. Zwracamy uwagę na wewnętrzne procesy związane z produkcją i sprzedażą oraz na zewnętrzne uwarunkowania: konkurencję oraz grupę potencjalnych nabywców. W trakcie badań jesteśmy w stanie zweryfikować wstępne założenia i obrać właściwy kierunek rozwoju. Obserwując zainteresowanie produktami, coraz lepiej poznajemy potrzeby naszych odbiorców. Dzięki ankietom możemy być jeszcze bliżej nich!
Jak wykorzystać ankiety?
Takie badania mają wiele zastosowań. Ankieta marketingowa to przykład ankiety stosowanej w każdym internetowym badaniu rynku. Analiza odpowiedzi przynosi wiedzę o tym, czego oczekują potencjalni odbiorcy i czy nasz nowy produkt ma szansę zaspokoić ich potrzeby. Ale ankiety wykorzystujemy nie tylko przed wprowadzeniem nowości. Używamy ich w codziennych działaniach.
Obraz 1. Przykład ankiety wykonanej w systemie SARE .
W jakim celu prowadzimy badania ankietowe? Badamy za ich pomocą preferencje zakupowe naszych klientów, satysfakcję z obsługi, czasu realizacji zamówienia czy samego towaru. To doskonały sposób, by poznać naszych odbiorców. Dodatkowym zastosowaniem jest przeprowadzanie konkursów czy zbieranie adresów kontaktowych. Dzięki zaawansowanym funkcjom nowoczesne ankiety są bardzo efektywne. Warunkowanie ścieżki badania oszczędza czas naszych respondentów. Dzięki pytaniom dostosowanym do udzielonych wcześniej odpowiedzi, badani nie odpowiadają na zagadnienia, które ich nie dotyczą. Przykładowo: pytamy, jak często użytkownik korzysta z internetu na urządzeniu mobilnym. Uzyskując odpowiedź „wcale”, badamy powody takiego stanu rzeczy, a jeśli nasz odbiorca korzysta z internetu mobilnego — pytamy kolejno: w jakim celu, z jaką częstotliwością itp.
Przykład ankiety — na jakie pytania odbiorca chce odpowiadać?
Wskaźnik wypełnień ankiet wynosi średnio 30%[1]. Jak można poprawić ten wynik? Wyobraźmy sobie przykład ankiety, którą odbiorca wypełnia chętnie i z przyjemnością. Co go motywuje? Po pierwsze — będzie to świadomość, dlaczego, z jakiego powodu powinien to zrobić. Podzielmy się z klientem celem przeprowadzanego badania, nich poczuje, że jego głos jest ważny i potrzebny. Po drugie — uprzedzajmy, ile czasu zajmie wypełnienie ankiety. Użytkownik bez takiej wiedzy może się szybko zniecierpliwić i zrezygnować.
Obraz 2. Przykład prawidłowo zbudowanego formularza do wypełniania ankiet w systemie SARE. Podgląd ankiety dla XV Ogólnopolskiego Badania Poczty Elektronicznej.
Pamiętajmy również, że ludzie chętniej wypełnią formularz ładny, estetyczny, ale też przejrzysty i łatwy w obsłudze. Pytania do ankiety powinny być konstruowane jasno i klarownie. Użytkownik nie powinien wahać się co do ich znaczenia. Warto stosować różnego rodzaju pytania do ankiety. Jakie typy oferuje system SARE? Podstawowym rozróżnieniem jest podział na pytania otwarte i zamknięte. Te drugie mogą być jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, przybierać postać macierzowej tabeli czy też stanowić prośbę o adres mailowy.
Obraz 3. Przykład ankiety przygotowanej w systemie SARE dla Fundacji Force.
Jak wygląda raport z przeprowadzonych ankiet?
W widoku raportów systemu SARE znajdziemy pełne informacje o naszych badaniach. Są to zebrane w jednym miejscu: data publikacji, data zakończenia, liczba wszystkich wypełnionych formularzy, liczba ukończonych oraz nieukończonych ankiet, a także wykresy ilustrujące zebrane dane. Szczegółowe raporty zawierają treści pytań wraz z procentowym i ilościowym zestawieniem odpowiedzi. Taki raport wraz z wykresem możemy wyeksportować do pliku csv. Jeśli badanie przeprowadziliśmy tylko na zarejestrowanych użytkownikach, w raporcie znajdą się również ich adresy mailowe. Oczywiście wyniki raportów można także zawęzić przy pomocy specjalnych filtrów.
Obraz 4. Przykład raportu z wypełnionych ankiet w systemie SARE.
Jak wykorzystać zebrane informacje? Ankieta marketingowa pozwala poznać preferencje zupełnie obcych użytkowników. Dzięki temu poznajemy rynek i weryfikujemy, co jesteśmy w stanie zaproponować konsumentom, by odnieść sprzedażowy sukces. Informacje o użytkownikach, którzy są już naszymi klientami, pozwalają budować z nimi lepsze relacje i rozwijać biznes, celnie odpowiadając na ich potrzeby. Nie czekajmy więc — wypróbujmy dowolny przykład ankiety i zacznijmy zbierać przydatne informacje wprost od naszych odbiorców!