Zakupy online zależą od wieku kupującego – wnioski z raportu „Klikasz i kupujesz. Preferencje zakupowe Polaków generacji X, Y, Z”

Rynek e-commerce w Polsce ma się świetnie i z roku na rok rośnie. Takie dane potwierdza także raport „Klikasz i kupujesz” wydany przez Digitree Group S.A. Badanie przeprowadzone zostało przez BioStat Centrum Badawczo-Rozwojowe na próbie 1000 respondentów, w sierpniu 2019. Raport analizuje preferencje zakupowe Polaków z uwzględnieniem podziału na generację X (39-54 lat), Y (24-38 lat), Z (18-23). Okazuje się, że różne grupy wiekowe inaczej robią zakupy online, jednak to, co jest punktem wspólnym to ogólny wzrost świadomości i wyedukowanie e-klienta. Tendencję tę widać bez względu na wiek.

 

Większa świadomość  klientów, to sygnał dla właścicieli ecommersów. Dzisiaj wszystko ma znaczenie dla użytkownika internetu: od responsywnej strony, przez łatwość nawigacji, udostępnienie różnych form płatności, po korzystny sposób dostawy produktów. Dzisiejszy klient sprawdza ceny, poszukuje informacji czy nawet specjalnie czeka na promocje. To zobowiązuje firmy do dbałości o detale i szczegóły, które nieodpowiednio potraktowane mogą wpłynąć na decyzję klienta o tym, czy pozostanie na stronie sklepu i dokona zakupów, czy uda się gdzieś indziej.

Zatem jakie wnioski przyniosło same badanie?

 

Podstawowa informacja wynikająca z raportu to fakt, że aż 96,3% pytanych osób robiło zakupy w internecie. Z tej grupy najbardziej aktywnymi kupującymi jest pokolenie Y. Może wynikać to z faktu samej aktywności życiowej: założenie rodziny, budowanie domu, urządzanie się. Na drugiej pozycji plasują się zetki. Najmniej aktywnymi kupującymi jest pokolenie X, co zresztą wydaje się zrozumiałe, ponieważ to grupa która wciąż w najmniejszym  stopniu porusza się w web przestrzeni.

Godzina jest ważna

 

Z punktu  widzenia planowania kampanii promocyjnych, bardzo wartościową informacją jest preferowana godzina dokonywania zakupów online. Zdecydowana większość, niezależnie od grupy wiekowej, wybiera widełki 16-20. Jest to wskazówka, aby wysyłać mailingi, SMSy bądź PUSH-e z promocjami bądź informacjami właśnie w tym przedziale czasowym, ewentualnie niewiele przed. To da nam dużo większe prawdopodobieństwo, że nasza wiadomość w ogóle zostanie wyświetlona i wzięta pod uwagę dokonując decyzji zakupowych.

Motywacja do e-zakupów

 

Do najistotniejszych czynników, które motywują nas do zakupu produktów i usług przez Internet, należą: dostawa do domu (64,3%), ceny atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych (63,2%) i brak konieczności dojazdu do sklepu (40,6%).

Ankietowani, niezależnie od wieku, wskazywali na te same odpowiedzi. Co ciekawe, można zauważyć, że pokolenia X i Y zwracają większą uwagę na cenę produktów – są świadomi tego, że cena za daną rzecz różni się w zależności od miejsca, w którym jest sprzedawana.

Preferujemy maile i SMS-y

 

Codziennie spotykamy na swej drodze różne okazje, jednak co sprawia, że niektóre odrzucamy, a z innych korzystamy? Znaczna większość ankietowanych chce otrzymywać powiadomienia o zniżkach drogą mailową (80,7%) oraz za pomocą SMS (56,9%). Zaskakujący jest fakt, że 17,8% ankietowanych nadal docenia ulotki i inne formy papierowe.

W jaki sposób poszczególne generacje różnią się pod tym względem? Otrzymywanie powiadomień w aplikacji mobilnej preferują pokolenia Z (37,1%) oraz Y (31,7%). Wynika to być może z faktu, że większość osób w wieku 39-54 lata nie używa tak wielu aplikacji w telefonie, jak młodsze osoby.

Co nas zniechęca?

 

Na podstawie wyników z przeprowadzonego badania można wyróżnić trzy główne czynniki, które zniechęcają klientów do kupowania w sklepach internetowych. Mowa tutaj o wysokich kosztach dostawy (62,2%), natrętnych reklamach (44,8%) oraz braku możliwości zobaczenia produktu na żywo (42,0%), przy czym waga tych czynników zmienia się w zależności od wieku badanych czyli pokoleń.

Wysokie koszty dostawy w największym stopniu zniechęcają osoby w wieku 18-23 lata (66,1%), co może wynikać z ograniczonego dostępu do środków finansowych pokolenia Z – brak stałego zatrudnienia. Natrętne reklamy również w znacznym stopniu zniechęcają tę grupę przed finalizacją zakupu w sieci.

Co ciekawe, brak darmowego zwrotu towaru budzi frustrację głównie wśród przedstawicieli generacji X (29,9%) oraz Y (28,1%), w znacznie mniejszym stopniu przeszkadza Zetkom (16,9%).

Znając takie dane, właściciele sklepów internetowych mogą jeszcze skuteczniej planować swoje akcje promocyjne i informacyjne w taki sposób, by jeszcze skuteczniej kierować swoje komunikaty do klientów.

Więcej ciekawych danych w pełnej wersji raportu. Zapraszamy do pobrania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA