Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Trendy w digitalu na 2023 rok okiem naszych ekspertów

Trendy w digitalu w 2023

Spis treści

Co przyniósł 2022 rok w cyfrowym świecie? Jego początek to kontynuacja wzrostu popularności TikToka, który stał się wiodącym kanałem w social mediach wśród pokolenia Z.  Do najważniejszych wydarzeń bez wątpienia możemy zaliczyć rozwój NFT oraz stopniowe odchodzenie przez reklamodawców od opierania swojej komunikacji na 3rd party cookies.

Nie możemy pominąć również wielkich wydarzeń w social mediach, czyli zmiany nazwy Facebooka na meta oraz przejęcia Twittera przez Elona Muska. Rok 2022 z pewnością należy do rewolucyjnych… Jego przełom to niewątpliwie najlepszy czas na podsumowanie tego, co wydarzyło się w Twoim e-biznesie, ale i na zaplanowanie nowej strategii! Na co należy się przygotować w Nowym Roku? Jakie zmiany nadchodzą w obszarze marketing automation, e-mail marketingu i social mediów? Poznaj trendy w digitalu na 2023 rok przedstawione przez naszych ekspertów.

Trendy w digitalu na 2023 rok – co nas czeka?

Trudno jest przewidzieć dokładnie, jakie konkretne trendy będą panować w digitalu w 2023 roku, ponieważ rynek technologiczny i cyfrowy zmienia się bardzo szybko. Jednak istnieją pewne ogólne kierunki, które zyskają na znaczeniu w zbliżającym się Nowym Roku. Co zmieni się w 2023? Eksperci z SARE przygotowali dla Ciebie najświeższe tipy i trendy w obszarze digital marketingu.

Zaopiekuj się biznesem klienta jak swoim

Ania Małecka, Business Development Director, SARE, Digitree Group

2023 rok zapowiada się okresem zwiększania efektywności działań marketing automation. Klienci przestali szukać nader rozbudowanych i skomplikowanych „kombajnów” systemowych, w których czują się zagubieni i mało skuteczni. Coraz bardziej liczy się to, co proste, ale zrozumiałe, skuteczne i sprawdzone.

trendy 2023



Gdy na rynku pracy brakuje specjalistów z dużą wiedzą i doświadczeniem, model czysto SaaSowy systemów marketing automation przestaje wystarczać. W przyszłym roku o wyborze partnera biznesowego może decydować w znacznej mierze dostępność kompetentnych specjalistów po stronie usługodawcy, którzy pomogą analizować, doradzać a także obsługiwać kampanie. Słowem, zaopiekują się biznesem klienta jak swoim.

Odejdziemy jeszcze dalej od komunikacji „na oślep”, będziemy trafiać w punkt na czas, z odpowiednim, interesującym contentem. 

Jak z każdym kolejnym rokiem i galopującą technologią, a także zaostrzającymi się rygorami prawnymi, bezpieczeństwo i stabilność architektury systemów, muszą znaleźć się u podstaw wszelkich decyzji biznesowych.

 

Twórz indywidualne treści dopasowane do odbiorcy

Małgorzata Szczęsny, Customer Service Team Leader, SARE, Digitree Group

Rok 2023 w dalszym ciągu będzie oparty na jak najlepszemu dopasowaniu przekazywanych treści do grupy docelowej, czyli na personalizacji. Klienci wiedzą, że spersonalizowane oferty i indywidualne podejście do konsumenta przełoży się nie tylko na udaną sprzedaż, ale również będzie dobrym krokiem w procesie jego lojalizacji.

trendy 2023

Odbiorca, który otrzymuje spersonalizowany przekaz, czuje, że marka „mówi” bezpośrednio do niego, a nie jest tylko jednym z wielu adresów e-mail w bazie.

2022 rok pokazał nam, że masowe wiadomości już nie działają i nie spełniają swojej roli, dlatego w dalszym ciągu „szycie” indywidualnych treści będzie odgrywało istotną rolę w e-mail marketingu.

Usprawnij szybkość ładowania i działania aplikacji webowych

Jan Baszczok, Full-stack Developer, SARE, Digitree Group

Dla użytkownika końcowego zmiany w webdevie być może nie zawsze są tak dramatycznie widoczne, jakimi są w rzeczywistości dla developerów. Choć w ostatnich latach twórcy narzędzi do developmentu mocno skupili się na Developer Experience (DX), czyli na tym, aby narzędzia, frameworki oraz AI przyspieszały i ułatwiały produkowanie oprogramowania, tak w kolejnych latach nacisk na User Experience będzie znaczący. Szczególnie w kwestii szybkości ładowania i działania aplikacji webowych.

trendy 2023

 

Naszpikowane JavaScriptem strony internetowe, często w znacznej części przetwarzane po stronie klienta (SPA), zostają zastąpione stronami generowanymi zupełnie statycznie (SSG) lub wariantami hybrydowymi, wykorzystującymi renderowanie serwerowe (SSR), partial/progressive hydration oraz island architecture (architektura wyspowa).

Dzięki Edge Functions latencja aplikacji typu serverless może zostać znacznie skrócona. Edge Functions wykorzystuje w tym celu środowisko obliczeniowe, usytuowane blisko użytkowników końcowych, co pozwala na szybkie przesyłanie danych. Automatyczna skalowalność oraz zero milisekundowy „zimny start” sprawiają, że serverless może przeżywać w 2023 drugi renesans.

Coraz szersza adaptacja protokołu HTTP w wersji 3 (HTTP/3+QUIC) przyspiesza komunikację między klientem a serwerem, często o setki milisekund. Umożliwia to w dużej mierze zastosowana komunikacja protokołem UDP, zamiast tradycyjnego TCP. HTTP/3+Quick umożliwia również wielokrotne wykorzystanie połączeń sieciowych. Ponadto daje możliwość na równoległe łączenie się z różnymi serwerami, co dodatkowo zwiększa prędkość transmisji danych.

W kwestii designu i struktur stron www czy interfejsów aplikacji internetowych, czyli tego, co widać „gołym okiem”, trend obecnie zdecydowanie idzie w stronę gradientów czy tzw. Glass Designu, oraz neo-brutalismu.

Analizuj i wyciągaj wnioski z prowadzonych działań

Wojciech Brzezina, p.o. Kierownik Biura Projektów, SARE, Digitree Group

Jaki był 2022 rok dla SARE?

Intensywny! Zrealizowaliśmy wspólnie z zespołem sporo dużych dedykowanych projektów dla czołowych polskich marek. Ten rok wykazał również wśród naszych Klientów wyraźną potrzebę automatyzacji i kierowania personalizowanego przekazu, który będzie opierać się na analizie działań użytkowników (komunikacja email i SMS, ruch na stronie, sprzedaż online i offline). Rozbudowaliśmy również w naszym systemie rozwiązanie oparte na scoringu, raportowanie, wnioskowanie na podstawie segmentacji i personalizowanie komunikacji. 

trendy 2023

Trendy w digitalu na 2023 rok?

Dalsza praca z danymi, „dużymi danymi” poszukiwanie optymalnych rozwiązań pozwalających sprawnie poruszać się na dużych zbiorach, raportować i wyciągać wnioski. W działaniach prowadzonych w zakresie e-mail i SMS marketingu na znaczeniu zyska rozbudowana segmentacja odbiorców (wielowymiarowa, z różnych perspektyw) oraz dokładne raportowanie, na podstawie którego można sporządzić analizę skuteczności kanałów komunikacji i realizowanych działań. Mówiąc o trendach, nie można pominąć automatyzacji procesu komunikacji z odbiorcami poprzez realizację scenariuszy marketing automation z zaawansowaną personalizacją.

Co planujemy w 2023 roku?

W dalszym ciągu zamierzamy rozwijać nasze narzędzia analityczne i różnego rodzaju raporty, które stały się dla naszych Klientów unikatami na rynku. Na pewno jednak nie zmienimy jednego otwartości na oczekiwania i potrzeby naszych Klientów. Zamierzamy w dalszym ciągu podążać zgodnie z zasadą klientocentryczności. Dzięki temu możemy osiągnąć pewnego rodzaju balans między przyjętą strategią i realizacją planów rozwojowych systemu a możliwością realizacji oczekiwań naszych partnerów biznesowych.

Wysyłaj maile przyjazne dla każdego!

Ewa Kaczyńska, Web Developer, Digitree Group

Wprowadzenie standardów WCAG do email marketingu

Coraz bardziej zarówno w rzeczywistości online, jak i offline widoczna jest większa odpowiedzialność społeczna i dążenie do równości dla każdego. Dotyczy to również osób z niepełnosprawnościami oraz seniorów, dla których korzystanie z internetu jest ograniczone. To dla nich opracowano standard WCAG, który zawiera wytyczne, jak tworzyć strony internetowe czy aplikacje przyjazne i dostępne dla każdego. Dotyczy to również e-maili. Sądzę, że mimo tego, że obowiązek spełnienia wymogów spoczywa obecnie głównie na instytucjach publicznych, to prywatne firmy również zaczną doceniać ich wartość, aby ułatwić swoim subskrybentom korzystanie z newsletterów. Czym może się to objawić? Mniejszą ilością maili opartych tylko na grafikach, widocznymi preheaderami i lepszą interpunkcją w tekście. 

trendy w digitalu 2023

Wyższa jakość e-mail marketingu

Można odczuć, że firmy zaczęły lepiej dbać o higienę bazy. Personalizowana treść, maile weryfikacyjne, ale również usuwanie z listy mailingowej osób, u których nie odnotowuje się aktywności. Dbając o to, aby nie zasypywać odbiorców niechcianymi czy nietrafionymi treściami, budują/polepszają swój wizerunek. Myślę, że ten trend się utrzyma.

Renesans gifów

Nadal duża część klientów pocztowych obsługuje starsze wersje HTML i CSS. Atrakcje jak AMP czy video-mailing, póki co nadal nie mają globalnego zastosowania. A firmy chcą się wyróżniać i wysyłać atrakcyjne wiadomości. Aby to osiągnąć, można wykorzystać dostępne, a niedocenione elementy m.in., animacje gif. Nie wykluczam, że w nadchodzącym roku pojawi się jakaś kolejna nowość, ale potrzeba czasu, aby wdrożyć ją szerzej, więc gify wrócą do łask.

Trendy w social mediach i branży eventowej w 2023 roku

Tobiasz Wierzbicki, Social Media & Event Specialist, Digitree Group

Co czeka na nas w świecie mediów społecznościowych w nadchodzącym roku? Jeżeli mowa o trendach, nie można pominąć dwóch, a w zasadzie 3 głównych haseł z tym związanych, czyli: wideo, influencer, metaversum. Połączone w jedno tworzą obraz działań, jakie spotykamy obecnie, ale który jeszcze bardziej zintensyfikuje się na różnych platformach social mediów.

trendy digital 2023

Ale to nie wszystko!

Po pierwsze: wspomniani influencerzy. 

Influencer marketing rośnie w siłę, a już teraz przewiduje się, że wartość tego rynku za kilka lat, bo już w 2028 roku, osiągnie 84,89 mln dolarów. Współpraca usługodawców z twórcami internetowymi otwiera nowe możliwości marketingowe, ale nie ma róży bez kolców. Coraz częściej odczuwamy „zmęczenie” wątpliwej jakości contentem i rażącą sztucznością w przekazie reklamowym wychodzącym spod najnowszych smartfonów influencerów. Odbiór tego typu przekazu prowadzi ciągle do ewolucji twórców internetowych, zwłaszcza po tym, jak w drugiej połowie tego roku UOKiK wydało rekomendacje dotyczące influencer marketingu, które sklasyfikowały i usystematyzowały przepisy dotyczące współpracy danych marek i popularnych osób w sieci. 

Zmiana działań influencerów na pewno poprawi jakość generowanego contentu, więc nie pozostaje nam nic innego jak czekać na nowe!

Po drugie: postaw na spontaniczność!

Tak. Rażąca sztuczność, o której wspominam wyżej, znacząco wpływa na to, jak zmieniają się social media. W modzie obecny jest spontan i nie mam na myśli formatu wideo i TikToka, który zawojował już dawno rynek mediów społecznościowych (i szybko z podium „sociali” nie zejdzie”… Na ustach wszystkich jest obecnie BeReal, który zdobywa coraz większą popularność. BeReal to aplikacja, której użytkownik posiada raz dziennie powiadomienie o tym, aby zrobić zdjęcie. Ma na to 2 minuty. Co ciekawe, aplikacja robi dwa zdjęcia jedno z przedniego aparatu, a drugie z tylnego. Na zdjęcie można zareagować, pozostawiając komentarz lub emotikon, a sama fotka znika po 24 godzinach. Największa konkurencja, czyli TikTok i Instagram nie pozostają w tyle i już umożliwiają nowe funkcje, które nawiązują do BeReal.

Po trzecie: Quo Vadis social media? – Czyli witamy w metaversum!

Wirtualny świat tworzy spory potencjał reklamowy. Może obecnie nie każda firma jest gotowa na wejście do świata meta, inni powiedzą, że jest to bez sensu, ale na pewno przyszłość będzie wyglądać właśnie tak. Zamiast fizycznych produktów będziemy kupowali te cyfrowe i wirtualne, a digitalizacja opanuje nawet rynek influencerów. Bo skoro już teraz w świecie meta można kupić samochód, czy dzieło sztuki, to dlaczego ktoś tych produktów nie może zareklamować? A liczby mówią same za siebie. Z szacunków Bloomberg Intelligence opartych na danych Newzoo, IDC, PWC, Statista i Two Circles wynika, że średnie roczne tempo wzrostu wartości rynku metaverse w latach 2020–2024 ma wynosić 13,1%*.

*Źródło: Social Media Manager, grudzień 2022.

Po czwarte: Sztuczna Inteligencja pomoc, czy utrapienie?

Co należy zrobić, aby marketer otrzymał dobrą kreację reklamową na social media? – Należy ją zlecić grafikowi, bądź zaprojektować samemu jeśli ma się takie umiejętności. Z pomocą (lub nie) przychodzi sztuczna inteligencja, która całkiem niedawno pokazała sporo np. to, że potrafi stworzyć grafiki, namalować obrazy, bądź przygotować za nas treści. Czy jej działania będą przydatne w mediach społecznościowych? – Na pewno tak, ale pamiętajmy, że czynnik ludzki w pracy marketera jest znacznie ważniejszy, niż cyfrowy rozwój w świecie digitalu.

Po piąte: Eventy

Pandemia dała się we znaki branży eventowej, która przeżywając kryzys, przeniosła się do świata online. Po mijającym roku hybrydowych form eventów, wróciliśmy do tych stacjonarnych. Jako że obecnie każdy z nas jest zabiegany elastyczność pozostanie w branży eventowej na dłużej. Do trendów w tym sektorze zaliczyć będzie można eventy, które będą źródłem wiedzy branżowej, które w jednym wydaniu połączą naukę biznes i rozrywkę. Mam tutaj również na myśli wydarzenia, przygotowane w taki sposób, aby znacząco angażować uczestnika i starać się wywołać w nim poczucie współuczestnictwa. Grywalizacja? – dlaczego nie!

Trendy w digitalu na 2023 rok – podsumowanie

Marketing automation, personalizacja, serwerless, standard wCAG, BeReal, i wiele więcej… 2023 rok na pewno nie będzie nudny! Podążając jednak za nowymi trendami, warto nie zapominać o tych, które ciągle obowiązują. Zobacz nasz zeszłoroczny wpis: Czyli trendy w email marketing automation na 2022.

It’s time for digital!

 

 

mailing świąteczny
Poprzedni

Mailing na Święta — inspiracje i protipy

Następny

Wskaźniki CAC i LTV — dlaczego warto je analizować?

wskaźniki CAC i LTV