Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Nie wróż z fusów – jak przewidzieć kolejny krok Twojego klienta? Marketing predykcyjny

marketing predykcyjny

Spis treści

Prowadzenie własnej firmy w dzisiejszych czasach to nie lada wyzwanie. Konkurencja jest przecież ogromna, zwłaszcza jeśli prowadzisz biznes online. Aby ją wyprzedzić, potrzebujesz nienagannej strategii działań marketingowo-sprzedażowych, która skupia się na dogłębnym poznaniu  konsumentów i umiejętności przewidywania ich kolejnego ruchu.

Pomaga w tym sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe – algorytmy, które symulują scenariusze komunikacji na podstawie wcześniejszej aktywności użytkownika. 

Dziś to właśnie marketing predykcyjny – czyli działania oparte na przewidywaniu zachowań odbiorców – jest kluczowy, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Klienci bowiem bardziej doceniają te marki, które dbają o ich potrzeby, zanim takowe się u nich pojawią. 

Marketing predykcyjny – definicja

W każdym miejscu w sieci, Twoi klienci (świadomie lub nie) zostawiają po sobie ślad – warto zatem zacząć na tych danych pracować. Dzięki zbieraniu informacji bardzo rozwinęła się sztuka personalizacji i targetowania behawioralnego. Dane, które powinny być analizowane – oprócz tych w Google Analytics to: historia zakupowa, porzucony koszyk, długość czasu spędzonego na karcie produktu, a nawet cała aktywność w social media. Połączenie tych wszystkich źródeł danych pozwoli Ci stworzyć dokładny profil danego konsumenta. Jeśli posiadasz rozbudowaną listę swoich klientów na podstawie wymienionych wcześniej informacji, to posegmentujesz ich według określonych cech wspólnych. Wykorzystując w swoich działaniach marketing predykcyjny, oparty na ogromnej ilości danych, wypracujesz zaufanie i lojalność do Twojej marki.

Odpowiednie miejsce, forma i czas

Efektem działań opartych o marketing predykcyjny może być także zwiększenie sprzedaży dzięki rekomendacjom klientom produktów, we właściwym miejscu i czasie. Wysyłka spersonalizowanego newslettera, do szczegółowo wyselekcjonowanej grupy odbiorców, daje Ci większą szansę na dokonanie transakcji. Klienci budują większą więź z tymi markami, które traktują ich w sposób indywidualny i wyjątkowy.

Dlaczego musisz znać potrzeby swoich klientów?

Uwaga, truizm – ponieważ chcesz zwiększyć swoją sprzedaż, a każde Twoje działanie skupione na skalowaniu biznesu musi przynosić Ci bezpośrednią korzyść.

Jeszcze kilka lat temu, marketerzy bazowali jedynie na danych deklaratywnych i demograficznych w kwestii prowadzonych działań. Dane o faktycznych potrzebach klientów były szczelnie zamknięte w ich umysłach, a uzyskanie do nich dostępu wymagało czasu i wyższych nakładów finansowych. Na szczęście, wraz z rozwojem digital marketingu masz obecnie dostęp do cennych informacji i danych o swoich konsumentach. 

Wiedza na temat potrzeb Twoich klientów pomoże Ci zredukować rotację klientów i sklasyfikować tych o największej wartości.

Sprawdź 4 najważniejsze profity poznania potrzeb swoich klientów: 

  1. Lepiej pozycjonujesz swoją markę – odwołanie się do potrzeb i właściwej grupy odbiorców pozwoli Ci się wyróżnić.
  2. Wiedząc z wyprzedzeniem, o co klient może zapytać/potrzebować, będziesz mieć przygotowaną odpowiedź – zaoferujesz szybkie rozwiązanie i zmniejszysz liczbę zgłoszeń do działu obsługi klienta.
  3. Pozyskasz więcej klientów i wygenerujesz większe zyski. Według Salesforce, prawie 80% klientów oczekuje zrozumienia ich potrzeb.
  4. Badając potrzeby Twoich odbiorców „będziesz mówić ich językiem”. W porę ulepszysz swoje produkty, podniesiesz jakość obsługi, dopasowując się do ich oczekiwań. Informacja zwrotna od Twoich odbiorców to kompendium wiedzy o nich samych! 

Poza tym, strategia marketingu oparta na predykcji będzie sprzyjać budowaniu lojalności i zredukuje wydatki na działania marketingowe, wskazując te kanały dotarcia i sposoby komunikacji, które są najbardziej skuteczne.

Marketing predykcyjny panaceum na rezygnację klientów

Mowa tutaj o zjawisku churn, które oznacza właśnie rezygnację klientów z dalszego korzystania z Twoich usług. Takie sytuacje mają miejsce nawet wtedy, kiedy Twoje działania są prawidłowe, skupione na jak największej satysfakcji klienta. Wykorzystując dane, możesz stworzyć profil osoby, która rezygnuje z Twoich usług – przeanalizować historię zakupową, reakcję na komunikację mailingową lub w kanale mobile oraz inne dane (np. wartość koszyka, płeć, wiek, geolokalizację). Informacje o byłych klientach posłużą Ci do zbudowania modelu analitycznego i jeśli podobne zachowania pojawią się u innych konsumentów – odpowiednio wcześniej zareagujesz, aby zapobiec ich odejściu. 

Marketing predykcyjny – podsumowanie

Korzystając z zasobów bazodanowych, wyodrębnisz segmenty swoich odbiorców na podstawie różnych zachowań i celów, które chcesz osiągnąć. Wykorzystując strategię opartą o marketing predykcyjny, obniżysz koszty na reklamę, skupiając się na klientach wykazujących większe szanse na dokonanie transakcji. Podtrzymasz relację z tymi, którzy chętnie wracają do Ciebie i zmniejszysz prawdopodobieństwo odejścia u tych mało aktywnych. 

Potrzebujesz rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję i marketing predykcyjny? Skontaktuj się z nami!

e-mail marketing
Poprzedni

E-mail marketing + e-commerce = Best Friends Forever ❤

Następny

Zanim będzie za późno. Email ostatniej szansy – last chance email

last_chance_email
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę