Spis treści
Prowadzenie działań marketingowych nie jest prostą sztuką. Firmy funkcjonujące w warunkach silnej konkurencji muszą bardzo dobrze znać swoich klientów, aby sprostać ich oczekiwaniom. Dotarcie z przekazem staje się prostsze, gdy uda się zbudować odpowiednią bazę odbiorców zintegrowanej komunikacji. Jak to zrobić?
Poznać klienta
Stara handlowa zasada głosi, że “klient ma zawsze rację”. Powtarzana jak mantra nieśmiertelna dewiza sprzedawców przynosi więcej pouczającej nauki, niż mogłoby się na początku wydawać. Sceptycy muszą bowiem pamiętać, że nie chodzi o “ślepe” słuchanie się każdego słowa klientów. To z ich postępowania powinno się wyciągać wnioski, które w niedalekiej przyszłości pozwolą osiągać lepsze zyski. Jeśli w pewnym momencie procesu zakupowego okazuje się, że potencjalny nabywca zamierza się wycofać, to widocznie miał ku temu powody, a więc – miał rację.
Nie sposób poznać motywacji, potrzeb i oczekiwań klientów, jeżeli nie jest się z nim w stałym kontakcie. To działa także w drugą stronę. Przyszli nabywcy powinni dowiedzieć się, dlaczego akurat oferta tej konkretnej firmy będzie dla nich najbardziej odpowiednia. Aby nie pominąć ani jednej szansy na pozyskanie klienta lub utrzymanie jego lojalności, należy wykorzystać wszystkie dostępne możliwości, czyli kanały komunikacji. Najlepiej w sposób zintegrowany, aby osiągnąć efekt synergii, co pozwoli wyprzedzić konkurencję. Jak budowanie bazy odbiorców wygląda w praktyce?
Znaczenie segmentacji
O ile na stronie WWW większość informacji jest względnie niezmienna, to już wysyłane w newsletterach wiadomości muszą być dostosowane do określonej grupy docelowej, a nawet do konkretnej osoby. Automatyzacja marketingu np. w systemie SARE pozwala firmie dowiedzieć się, kim oni są. Poznać ich potrzeby, oczekiwania, nawet życiowe dążenia. Proces segmentacji klientów umożliwia personalizację komunikatów, dzięki czemu przekaz jest skuteczny. Jeśli uda się podzielić klientów według określonych cech, to lojalni klienci nie będą irytować się powiadomieniami o sprawach, które są już im znane. Otrzymają za to praktyczną wiedzę, która zwiększy satysfakcję ze subskrybowania newslettera.
Jak wygląda automatyzacja marketingu? Systemy i narzędzia marketing automation, takie jak SARE, umożliwiają monitorować ruch na stronie. Korzystają przy tym z plików cookies. Dzięki nim zarządzający firmą potrafią określić, o której godzinie aktywność w e-sklepie jest największa. Mogą wówczas o danej porze dnia rozpoczynać akcje promocyjne i tym samym dotrzeć z komunikatem dotyczącym nowej oferty do znacznie większej grupy użytkowników. To tylko wybrany przykład zastosowania marketing automation w praktyce. W jaki jeszcze sposób przedsiębiorstwo jest w stanie zbudować swoją bazę?
Sposoby na pozyskiwanie danych
Gdy konkurencja nie śpi, nie należy ograniczać się do typowej segmentacji użytkowników. Poprzez analizę ścieżki użytkownika w obrębie danej witryny możliwe jest uwarunkowanie dalszej skutecznej komunikacji. Pozwala to wyznaczyć profil konkretnego użytkownika i określić jego standardowe zachowania. Wówczas mowa o segmentacji behawioralnej, która jest bardziej precyzyjna.
Innym sposobem na dokonanie segmentacji klientów jest generowanie formularzy zachęcających do otrzymywania newsletterów. Wypełniając kilka rubryk, użytkownik automatycznie przekazuje informacje do systemu SARE. Następuje podział wedle określonych kryteriów, które pomagają wysłać rekomendacje spersonalizowane. Częstym powodem, dla którego klienci decydują się na dołączenie do grona subskrybentów, jest zachęta firmy w postaci zaproponowanego rabatu.
Zarządzanie bazą kontaktów
Jeżeli udało się już pozyskać sporo adresów, w drugiej kolejności należy je odpowiednio uporządkować. Chaos w skrzynce mailowej nie sprzyja sprawnej komunikacji marketingowej, a dokonana segmentacja klientów staje się bezużyteczna. Dlatego trzeba na bieżąco dzielić bazę adresów na mniejsze grupy, co przy zastosowaniu automatyzacji marketingu staje się dużo prostsze. Wdrożony system informatyczny sam przydziela adresy do poszczególnych segmentów na podstawie zbieranych na bieżąco danych.
Jedną z metod usprawniających procesy automatyzacji jest lead scoring. System analizuje pozyskane informacje i monitoruje szczegółowo każdą akcję wykonaną przez użytkownika. Wówczas nagradza tych klientów, którzy są aktywni. To właśnie do nich częściej są wysyłane powiadomienia o specjalnych akcjach promocyjnych czy rabatach na produkty lub usługi. Mailing jest stosunkowo tanią formą komunikacji, ale nadal wysłanie każdej wiadomości wiąże się z kosztami. Alternatywnie można skorzystać również z powiadomień web-push, ale czasem warto jednak poradzić się ekspertów. Potrafią oni w efektywny sposób korzystać z możliwości direct marketingu.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat automatyzacji marketingu?
Skontaktuj się z nami: kontakt@sare.pl