Wszystkie wpisy

Katarzyna Ugorowska

SARE gotowe na RODO

SARE gotowe na RODO

Spis treści

RODO spędza sen z powiek zarówno małym przedsiębiorcom, jak i dużym korporacjom, działom marketingu, kadrom, jak i niezależnym księgowym. Każdy do maja 2018 chce być gotowy na zmiany. Niektórzy zastanawiają się czy zdążą, a niektórzy już odpoczywają po gorącym okresie wdrożeń.

RODO – czyli Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych, o którym już wiele napisano i powiedziano, a nadal trudno powiedzieć, jak dokładnie będzie wyglądać jego realizacja. Jedno jest pewne – ma stanowić nową jakość w polskiej legislacji. Nakazuje obywatelom robić „wszystko, co jest możliwe” w zakresie bezpieczeństwa danych. Nie ma więc twardych wytycznych, które zapewnią przedsiębiorcom spokój. Dlatego też odpowiedzią SARE dla Klientów będzie wprowadzenie szeregu nowych funkcji i zmian, które umożliwią zrobienie „wszystkiego, co jest możliwe”. Wszystko po to, aby utrzymać najwyższe standardy bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.

Co się zmieni w SARE?

Zmiany będą obejmować narzędzia na poziomie interfejsu, jaki i te niewidoczne dla użytkowników, ale istotne z punktu widzenia nowych obostrzeń. Kluczowym było dokonanie konkretnych modyfikacji systemu SARE, które pozwolą naszym klientom realizować obowiązki określane mianem „prawa do bycia zapomnianym”. Kolejnym ważnym elementem jest rejestr czynności przetwarzania, do którego dostęp będzie możliwy bezpośrednio z poziomu systemu SARE.

Dodatkowo wskazać należy, że system jest wyposażony w funkcję, pozwalającą na nadanie konkretnym użytkownikom określonych uprawnień. Funkcja ta pozwala realizować ogólną zasadę przyświecającą RODO – zasadę minimalizacji w zakresie przetwarzania danych osobowych. To wszystko sprawia, że nasi Klienci oraz działający w ich imieniu inspektorzy ochrony danych osobowych, będą mieli komfort w zakresie przetwarzania danych osobowych zgodnie z prawem. Otrzymają również komplet informacji o zastosowanych technicznych i organizacyjnych środkach bezpieczeństwa. Aby dowiedzieć się więcej na temat kwestii technicznych oraz organizacyjnych w zakresie przetwarzania danych osobowych – zachęcamy do kontaktu z naszym działem Client Service.

Schodząc jednak na poziom szczegółów, już dzisiaj możemy wyjaśnić, że rejestr czynności przetwarzania to nowy obowiązek, ciążący na administratorach danych osobowych oraz podmiotach przetwarzających dane. SARE wprowadzi narzędzie, które umożliwi kontrolowanie przeprowadzania zmian, dotyczących poszczególnych adresów, przetwarzanych za pomocą systemu. Dzięki temu, inspektor danych osobowych będzie miał wgląd w to, jakie zdarzenia miały miejsce, wraz z informacją kto dokonywał jakich czynności (np. czy to była edycja, import itp.). Dodatkowo system będzie pozwalał na pobranie listy adresów, które edytowano. Dzięki temu inspektor będzie miał większą kontrolę nad procesem przetwarzania danych, tym samym zwiększając bezpieczeństwo całego mechanizmu. Rejestr, prowadzony przez inspektora, będzie musiał zawierać szereg informacji na temat przetwarzanych danych. Zakres danych czy czas przetwarzania to tylko kilka z elementów, jakie rejestr będzie musiał zawierać. Z jednej strony jest to dodatkowy obowiązek, ale z drugiej nie będzie już konieczności rejestrowania zbiorów w urzędzie.

Boisz się RODO?
Napisz do nas:
kontakt@sare.pl
Marysia Dzierbicka
+48 516 078 333

Przygotuj się dobrze.

Istnieje wiele interpretacji RODO, wedle których obecnie posiadane zgody do przetwarzania danych osobowych od 25 maja 2018 stracą swoją moc. W związku z tym, niektórzy przewidują, że tego dnia czeka użytkowników internetu i poczty elektronicznej zalew wiadomości, w których administratorzy będą prosić o potwierdzenie nowej zgody. Dlatego Klienci w SARE już od pewnego czasu realizują dodatkowe wysyłki, w tym także kampanie weryfikujące, dzięki którym aktualizują bazy danych, w oparciu o nowe klauzule.

W ramach przygotowań do RODO, SARE wkrótce udostępni proste narzędzie, które z poziomu systemu umożliwi tworzenie i konfigurowanie stosownych klauzul wraz z odpowiadającymi im checkboxami. Dane z zaznaczenia checboxów będą odkładać się w bazie danych. Proste narzędzie, które w efektywny sposób umożliwi realizację założeń nowego rozporządzenia, ponieważ będzie możliwe stworzenie formularza zapisu, wraz z dodatkowymi polami, których treść użytkownik systemu SARE będzie mógł definiować według własnych potrzeb. Nowy subskrybent będzie przechodził standardową ścieżkę double opt-in, a administrator będzie otrzymywał komplet zgód.

RODO niesie bardzo potrzebne zmiany, na które od lat czekają wciąż ewoluujące realia rynkowe. Potrzeba ochrony danych osobowych jest bezsprzeczna. Polski rynek marketingowy również wymagał regulacji. Doświadczenie pokazało, że same dobre praktyki czy kodeks honorowy w internecie to za mało, by użytkownik mógł się czuć bezpiecznie ze swoimi danymi. Nadchodzące zmiany prawne mają mieć zupełnie nową jakość w kontekście polskiej legislacji. Trudno jednak przewidzieć jak faktycznie egzekwowane będą zapisy Rozporządzenia… Nie czekając na krytyczną datę 25 maja 2018 r. warto więc przygotować się wcześniej. Pomogą w tym odpowiednio przygotowane narzędzia, ze stabilnym i bezpiecznym zapleczem technologicznym oraz profesjonalnym partnerem.

Jeśli masz jakieś pytania – chętnie na nie odpowiemy!
Napisz do nas:
kontakt@sare.pl
Marysia Dzierbicka
+48 516 078 333

Szkolenia z RODO

Czy uważasz, że Twoja firma jest już do zmian wynikających z Rozporządzenia Unijnego dobrze przygotowana? Przekonaj się, biorąc udział w dedykowanych szkoleniach stacjonarnych, które organizuje Fundacja FORCE. Spotkania odbędą się w czterech miastach. Podczas szkoleń eksperci ds. ochrony danych osobowych szczegółowo omówią kwestie związane z RODO dla poszczególnych branż i specjalizacji:
RODO dla IT, RODO w marketingu i e-commerce, RODO w HR, RODO w finansach, RODO w usługach outsourcingowych.
Więcej szczegółów i możliwość zapisu na szkolenia na stronie Fundacji FORCE.
Info o autorce:

zdj_150x150 Kasia Ugorowska
Customer Service Specialist w SARE. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, odpowiada za relacje z klientami, w tym za projekty realizowane dla organizacji pozarządowych. Prowadzi warsztaty oraz webinary na temat skutecznej wysyłki e-mail marketingu, a także działań, które pozwalają unikać spamu.
konsultant SARE
Poprzedni

Lifting newslettera – co testować, jak modyfikować i kiedy wysyłać, aby porwał (i przyniósł) miliony

Następny

Lecimy ze zmianami! Nowe oblicze systemu SARE