Wszystkie wpisy
patrycja

patrycja

Raport Badania poczty elektronicznej w Polsce

Spis treści

Za nami XV Ogólnopolskie Badanie wykorzystania poczty elektronicznej. Analizując odpowiedzi i podsumowując badanie, możemy zaprzeczyć plotkom, że email marketing czasy świetności ma już za sobą. Nadal zajmuje on pierwsze miejsce w komunikacji marketingowej!


W ubiegłym roku Piotr Bucki, bloger, dziennikarz i doświadczony coach, skomentował raport w ten sposób: „Newsletter daje gwarancję, że jeśli treści nas interesują, to… do nas dotrą”. I tak rzeczywiście się dzieje, co potwierdzają statystyki badania.

 

POBIERZ RAPORT


Stworzony przez SARE raport ma na celu przedstawienie sposobu wykorzystania poczty elektronicznej oraz monitorowanie zmian i trendów w komunikacji marketingowej. Dzięki respondentom badania dowiedzieliśmy się więcej o sile kanału e-mail i kampaniach na nim opartych. Wyniki badania pozwalają na poznanie preferencji współczesnego konsumenta w Internecie i mają realny wpływ na kształt media planów i strategii w komunikacji marketingowej.
Poszczególne części raportu okrasili komentarzem eksperci z branży marketingu, monitorowania mediów i prawa. 

Czego się dowiedzieliśmy? Odnotowaliśmy kilka utrzymujących się tendencji, ale pewne pytania przyniosły też zaskakujące odpowiedzi. Raport XV edycji Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce potwierdził, że email marketing ma się dobrze, bo aż 77% ankietowanych chętnie subskrybuje newslettery.
Oznacza to, że ludzie chcą otrzymywać więcej wartościowych informacji o Twoim biznesie.


Co i dlaczego czytamy?

Wysoko na liście otrzymywanych newsletterów plasują się mailingi programów lojalnościowych i serwisów zakupowych. Wciąż na pierwszym miejscu znajdują się newslettery branżowe i informacyjne. Zaskakujące wyniki przyniosło w tym roku pytanie o powody zapisu na newsletter. Okazuje się, że większość ankietowanych (69%) rozpoczyna subskrypcję ze względu na korzyści, takie jak upominki, zniżki czy oferty specjalne. To oznacza, że mailingi reklamowe są skutecznym kanałem sprzedażowym. 60% respondentów zapisuje się na newsletter przez wzgląd na tematykę serwisu. Niemal połowa respondentów ceni sobie szybki dostęp do informacji.

Zdaniem Artura Maciorowskiego, Redaktora Prowadzącego Magazyn Online Marketing:

Na uwagę zasługuje fakt, iż na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy na popularności mocno zyskały newslettery o charakterze lojalnościowym i serwisów zakupowych. (…) To dowodzi, iż e-mail marketing jako kanał komunikacji i zakupów wciąż ma duży potencjał tak w pozyskiwaniu nowych, jak i utrzymaniu obecnych klientów. Zupełnie nieuzasadnione jest uśmiercanie mailingów reklamowych. Wciąż e-mailingi – zwłaszcza oparte na wysyłce do własnych baz – są skutecznym kanałem generowania trafficu w serwisach www i konwersji w sklepach internetowych.

Z jaką częstotliwością wysyłać mailingi?

Według badania marketerzy powinni dbać o jakość komunikacji ze swoimi odbiorcami! Jeśli chcemy budować trwałe relacje, należy trzymać się deklarowanych przy zapisie na newsletter ustaleń. Konieczne jest wywiązanie się z obietnic dotyczących, np.: częstotliwości wysyłanych maili do klienta lub rodzaju i formy takich wysyłek.

Paweł Tkaczyk, autor bestsellerów „Zakamarki marki” czy „Grywalizacja”, mówca publiczny, szkoleniowiec, doradca budowania marki, tak komentuje wyniki badania dotyczące powodów usuwania maili bez wcześniejszego ich otwarcia:

Pokonanie pierwszej linii obrony, czyli jak uniknąć „spalenia przed przeczytaniem”. Stosujmy teorię luki informacyjnej, a nasze maile rzadziej spotkają się z guzikiem „kasuj” przed otwarciem. (…) Wysyłajmy tyle, ile zapowiadaliśmy. Jeśli zamierzamy wysyłać maile codziennie, zapowiedzmy przy zapisie wyraźnie, że to codzienne maile. Jeśli wysyłki będą raz w tygodniu – warto to powiedzieć z góry. Oczywiście, będą tacy, którym wysyłki się znudzą, ale najgorsze, co możemy zrobić, to zaskoczyć odbiorcę częstotliwością, której się nie spodziewał.

Czy Email Marketing przeżywa renesans?

Marketerzy nie wykorzystują w pełni potencjału newsletterów! Wysyłki prowadzi jedynie 21% badanych firm.  Z różnych powodów, jak brak danych o odbiorcach czy odpowiednich narzędzi, personalizacji nie stosuje aż 54% ankietowanych. Spadek notujemy także wśród użytkowników profesjonalnych systemów marketing automation. Z zewnętrznych programów korzysta tylko 32% ankietowanych. Zaniedbywanie komunikacji z klientami może przynosić długofalowe negatywne konsekwencje.

Jacek Konsek, performance & e-mail marketing director w INIS, jest przekonany o wielkiej sile newsletterów:

Będąc w tej branży od wielu lat, mogę śmiało powiedzieć, że mediaplany performancowe nie istnieją bez działań e-mailingowych. (…) E-mailing ewoluuje i dzięki danym, czyli zachowaniom oraz intencjom użytkowników w sieci, precyzja dotarcia do grup docelowych jest jeszcze większa. Dokładnie śledzimy ścieżki zakupowe użytkowników, wiemy, jakie oglądali auta, jakiego szukają ubezpieczenia, bądź w którym momencie porzucili koszyk. Celem każdego marketera powinno być przygotowanie odpowiedniego przekazu i zaserwowanie go użytkownikowi w odpowiednim momencie.

Badanie w dużej mierze przeprowadzone zostało dzięki naszemu partnerowi, Agencji Badawczej BioStat, która posiada własną platformę do realizacji badań ankietowych online. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z całym Raportem SARE z XV Ogólnopolskiego Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce.

 

 

POBIERZ RAPORT

 

Patronat nad tegorocznym Badaniem objęli:

 

Brief logo2017omp indeks
izba_ecommerce Marketer_logo imm nowoczesnafirma
salelifter-logo
Screenshot_11 logo_szef_sprzedazy inis_logo
logo_tygrysy_biznesu logo_mamstartup

 

zdjęcie główne dynamiczne
Poprzedni

Dynamiczna treść – jak ją zastosować w e-mail marketingu?

Następny

Jak przeprowadzić kampanię SMS?

jak-zrobić-kampanie-sms-1520x500
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę