Spis treści
Brzmi prosto, ale czy jest proste? No właśnie… i to jest temat, który warto przedyskutować. Bo jak to zrobić? Jak pozyskać nowego klienta, zamienić jego status na powracającego, no i najlepiej jeszcze stale uzupełniać deficyt nowych (bo stali się już powracającymi).
Czyli ciągle pozyskiwać i ciągle zmieniać ich „statusy”.
Żeby tego dokonać właściciele biznesów chwytają się różnych sposobów. W końcu klient, czyli lead, to pieniądz. I zarówno online jak i offline przeprowadza się nieskończoną ilość akcji marketingowych. Jedne z lepszym skutkiem, inne z gorszym. Niektóre cyklicznie – z przyzwyczajenia, braku środków na inne działania, nieznajomości tematu, zaś kolejne sezonowo, eksperymentalnie.
I tutaj warto wspomnieć o w miarę nowym narzędziu do przeprowadzaniu takich akcji. Dlaczego „w miarę nowym”? Bo za granicą działa to już całkiem nieźle, ale w Polsce to dopiero początki. Mowa o marketingu WiFi – to nowe pojęcie przemycane przez firmy specjalizujące się w tej dziedzinie z coraz większą skutecznością dociera do polskich biznesów. Z pewnością jest to zasługa wielofunkcyjnego narzędzia, które tak naprawdę kryje się pod tą nazwą.
Właściciel biznesu wykorzystuje swoje WiFi aby generować leady. Udostępnia swoje WiFi jako hot spot – do zalogowania potrzebny jest jedynie adres e-mail lub wtyczka społecznościowa np. Facebook, LinkedIn czy Google+. Z perspektywy klienta cały mechanizm polega na zalogowaniu się do Internetu za pomocą adresu e-mail, a z perspektywy biznesu – właśnie od tego momentu pojawia się szansa na pozyskanie leada czyli klienta. I co dalej? Właściciel biznesu staje się administratorem, otrzymuje dostęp do panelu administracyjnego i walczy o to, żeby pozyskany lead zamienić na nowego klienta, a nowego klienta na powracającego. Szanse są spore bo osoba, która zalogowała się do sieci WiFi, z jakiegoś powodu odwiedziła twój biznes więc baza klientów nie jest przypadkowa.
Cała magia dzieje się dzięki dostępnym narzędziom marketingowym, które udostępnia panel administracyjny. Istniejące na rynku systemy zawierają intuicyjne edytory i kreatory przeznaczone do tworzenia stron startowych tzw. wizytówek firm, ankiet, profesjonalnych newsletterów czy też całych kampanii e-mailingowych. W ofertach można przeczytać o takich funkcjonalnościach i zaletach jak:
- Budowanie bazy danych,
- Integracja z FB,
- Wysyłka e-mailingowa newsletterów,
- Generowanie kuponów rabatowych i promocji,
- Przekazywanie klientom informacji w czasie rzeczywistym,
- Umożliwienie klientom szybkiego i bezpośredniego kontaktu,
- Zbieranie i analizowanie danych statystycznych o klientach i wysyłkach,
- Badanie opinii poprzez tworzenie ankiet.
Na polskim rynku jest już kilka firm oferujących tego typu produkt, który jest narzędziem marketingu mobilnego i obiecuje zarabiać na WiFi. Z pewnością różnią się niektórymi aspektami, ale mechanizm i działanie skupia się właśnie wokół generowaniu leadów i wysyłania do nich kampanii e-mailingowych. Dlatego istotną sprawą jest analiza narzędzi, które bezpośrednio biorą w tym udział. Warto przyjrzeć się czy mechanizmy zbierające leady działają poprawnie, czy proponowane wtyczki społecznościowe przyczyniają się do ściągania danych, jakie są możliwości systemu wysyłkowego np. czy posiada test kreacji, czy spam test. Bo skoro już zadaliśmy sobie trud pozyskania adresu i poświęciliśmy czas na przygotowanie newslettera promocyjnego, to warto sprawdzić jak newsletter prezentuje się na różnych kontach pocztowych, czy też ocenić zagrożenie trafienia do spamu.
Pozostaje jeszcze pytanie: dla kogo jest marketing WiFi? Narzędzie tego typu powstało z myślą o biznesach i lokalach skupiających ludzi, którzy jednocześnie poszukują Internetu. W obecnym czasach Polska liczy ok. 39,5 mln populacji, w tym 25,7 mln aktywnych internautów, 9,2 mln internatów mobilnych i 13 mln osób posiadających konto na fb. Co więcej, Polacy używają 56,5 mln telefonów komórkowych. Powinniśmy więc zadać sobie pytanie: dla kogo NIE jest marketing WiFi?
Aby dowiedzieć się więcej o sile marketingu WiFi, zachęcamy do zapoznania się z rozwiązaniem POWER WiFi.
Dane statystyczne z ostatniego akapitu pochodzą z raportu pt. „Digital, Social & Mobile in 2015”.