Wszystkie wpisy

Martyna Witosz

„Budowa” i „dobudówka” w e-mail marketingu. O rozwijaniu zasobów bazodanowych

baza mailingowa

Spis treści

W idealnym świecie klienci nie mogą się już doczekać, aby otrzymać od Ciebie e-maila lub nową ofertę. W prawdziwym świecie sprawy nie wyglądają tak optymistycznie, a zbudowanie jakościowej bazy mailingowej z gotowymi do zakupu klientami jest długim i czasochłonnym procesem. Utrzymanie uwagi klientów i zachęcenie ich do zakupów to kolejne wyzwanie, z którym musi zmierzyć się każdy właściciel e-commerce. Ale nie martw się! Oto rozwiązanie! Mamy dla Ciebie sprawdzone sposoby, dzięki którym rozbudujesz Twoją bazę mailową i wzmocnisz kontakt z klientem.

Uwaga spoiler: Będziesz potrzebował do tego narzędzi do automatyzacji marketingu

Niektóre firmy wybierają wygodną drogę na skróty i kupują już gotową bazę mailingową z niesprawdzonych źródeł. My jednak zdecydowanie odradzamy taką „strategię”. Nie dość, że to działanie niezgodne z RODO, to w dodatku jest to prosta droga do zrujnowania reputacji i zostania okrzykniętym mianem spamera. Kupując bazę mailingową nigdy nie możesz mieć pewności, jakie adresy się w niej znajdują, w jaki sposób się tam znalazły i czy było to działanie zgodne z prawem. Najbezpieczniejszym i najpewniejszym sposobem jest budowanie własnej bazy od podstaw. Masz wtedy pewność, że adresy e-mail, które dołączyły do Twojej bazy są autentycznie zainteresowane Twoją ofertą. 

Po tym wstępie możemy przyjrzeć się liście i dowiedzieć się, co możesz zrobić, aby rozwinąć swoją bazę mailingową.

Buduj, angażuj i konwertuj – baza mailingowa

Czy e-mail marketing działa? To pytanie pewnie zadaje sobie każdy aspirujący przedsiębiorca online. Tak. E-mail marketing działa, a nawet pozwala na zwiększenie sprzedaży przy niewielkim wysiłku. Te liczby mówią same za siebie:

  • 85% marketerów B2B wykorzystuje e-mail jako główny kanał dystrybucji
  • Współczynnik otwarć e-maili powitalnych osiąga aż 91,43%
  • 73% milenialsów przedkłada e-mail nad inne kanały.

Pobierz najnowszy raport wykorzystania poczty @ w Polsce:

 

POBIERZ RAPORT

 

Powinieneś dobrze wykorzystać ten potencjał! Oto jak:

Krok 1. PODAJ POWÓD

Na samym początku budowania własnej bazy mailingowej musisz dać dobry powód subskrybentom do zapisania się do Twojej listy adresowej. Zaoferuj dodatkowy rabat, darmowy prezent, próbkę produktu lub darmową wysyłkę. Możesz również zapytać swoich klientów, co chcieliby dostać za udostępnianie swoich maili. Nie bądź egoistą, ludzie chcą wiedzieć, dlaczego podają Ci swoje adresy. A Twoją rolą jest dostarczenie im dobrego powodu.

Krok 2. SKORZYSTAJ Z FORMULARZA REJESTRACYJNEGO

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, musisz poprosić o podanie adresu e-mail, gdy klient chce założyć nowe konto. Jest to pierwsze miejsce, w którym możesz (a nawet powinieneś) umieścić dodatkowy checkbox ze zgodą na e-mail marketing. Część Twoich klientów z pewnością zaznaczy tę opcję, zwłaszcza jeśli dodatkowo zachęcisz ich dodając korzyść, np. rabat na zakupy lub darmową dostawę.

Krok 3. WYŚWIETL POP-UP

Choć w czasach oprogramowania i wtyczek typu AdBlock, jest to już nieco mniej popularny sposób na zbieranie maili, to nadal nie można go pominąć w tym zestawieniu. Wystarczy tylko odrobina kreatywności. Jeśli pop-up zawiera zachęcające copy lub jakąś specjalną ofertę, możesz być pewien, że część potencjalnych klientów chętnie z niej skorzysta w zamian za swój adres. Pamiętaj jednak, że kluczem jest zaoferowanie czegoś wartościowego w zamian za adres e-mail. Możesz też pomyśleć o darmowym e-booku (tzw. lead magnet). I pamiętaj — nie bądź nachalny. Nikt nie lubi natarczywych sprzedawców.

Krok 4. DOŁĄCZ FORMULARZ ZAPISU DO NEWSLETTERA NA STRONIE INTERNETOWEJ

Możesz też umieścić na stałe formularz zapisu do newslettera, szczególnie na stronie głównej i 2-3 innych popularnych podstronach. Jest to również skuteczny sposób na dyskretną promocję Twojego lead magnet’a. Checkbox ze zgodą na udostępnianie e-maila w celach marketingowych może być również częścią sekcji podsumowującej zamówienie, gdzie ludzie potwierdzają swoje dane i dokonują płatności.

Krok 5. USTAL DOSTĘP DO DODATKOWYCH TREŚCI PO ZAPISIE DO BAZY

Wiele osób krytykuje tę opcję, ale właściwie wykorzystana jest jak najbardziej uzasadniona. W końcu dzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem, prawda? Z pewnością MOŻESZ poprosić ludzi o zapłatę za to, co przeczytają i nauczą się z Twojej strony. Jeśli planujesz opublikować szczególnie ciekawy lub pełnowartościowy artykuł, raport lub wpis na blogu – możesz zablokować do niego dostęp i poprosić ludzi o podanie maila, aby uzyskać materiał w pełnej wersji. Kontrowersyjne, ale skuteczne.

Krok 6. WYKORZYSTAJ MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Warto również wykorzystać posty w mediach społecznościowych do promocji swojego newslettera. Niektóre firmy stosują różne zachęty, aby zdobyć więcej adresów. Szczególnie popularne są konkursy, rozdania i loterie. Choć może to być dobry sposób na zwiększenie listy mailingowej, należy pamiętać o regulacjach dotyczących konkretnej platformy. Na przykład Facebook jest restrykcyjny, jeśli chodzi o działania związane z konkursami.

Krok 7. WYPRÓBUJ METODY OFFLINE

W końcu nie wszystko kręci się wokół Internetu, prawda? Dla firm B2B istnieją dziesiątki ciekawych możliwości pozyskania większej liczby subskrybentów w świecie offline. Możesz wykorzystać targi, wydarzenia biznesowe, konferencje i spotkania networkingowe albo proponować zapis do otrzymywania informacji poprzez e-mail podczas zakupów – czyli zapraszać do dołączenia do programu lojalnościowego. Dodatkowo, jeśli prowadzisz sklep internetowy, do każdej wysyłanej paczki możesz dorzucić insert zapraszający klienta do zapisania się na newsletter.

Zoptymalizuj swoje kampanie e-mailowe

Zbudowanie bazy to jedno. Utrzymanie zainteresowania swoich subskrybentów to drugie – ale równie istotne. Jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać, jeśli chodzi o wysyłanie angażujących e-maili:

  • Upewnij się, że piszesz o interesujących i istotnych rzeczach. Nie wysyłaj maila tylko dla zasady. Upewnij się, że wiesz, o czym rozmawiać z klientami i co im przekazać. Twoje newslettery oraz kampanie powinny być interesujące dla nich, a nie dla Ciebie.
  • Personalizuj. Pisz do Krzysztofa i Olgi, bądź bezpośredni i naturalny tak jak w codziennej rozmowie. Dopasuj komunikację do wcześniejszych zachowań klientów, np. kategorii kupowanych produktów, półki cenowej, częstotliwości zakupów w twoim sklepie.
  • Korzystaj z narzędzi do automatyzacji e-mail marketingu. Pomogą Ci one wysyłać zautomatyzowaną komunikację – np. komunikacji onboardingowej, cyklicznej, follow-up. Na bieżąco śledź wyniki takich kampanii, aby zweryfikować jej skuteczność.
  • Nie przesadzaj. Zaplanuj harmonogram komunikacji i twórz limity – wysyłanie dwudziestu maili tygodniowo nie jest dobrym pomysłem. Staraj się nie wysyłać więcej niż 3 e-maili tygodniowo. Zwróć uwagę przede wszystkim na jakość. Ilość jest drugorzędna.

Skuteczne strony docelowe i automatyzacja marketingu – budowa bazy mailingowej

Dedykowany landing page to doskonały sposób na rozbudowę bazy mailingowej. Strona typu landing page przybiera formę krótkiej wizytówki, która promuje tylko jeden produkt lub usługę. Jej głównym celem jest przyciągnięcie uwagi i zachęcenie do pozostawienia danych kontaktowych. Takim działaniem może być na przykład zapisanie się do newslettera podczas wysyłania formularza (oczywiście z zaznaczeniem odpowiedniej zgody marketingowej).

A co z automatyzacją marketingu? Obecnie dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają zautomatyzować działania marketingowe online. E-mail marketing jest jednym z głównych obszarów, gdzie automatyzacja znajduje znaczące zastosowanie, jest najbardziej widoczna i odczuwalna (zarówno dla odbiorcy jak i planującego scenariusze marketing automation).

Potrzebujesz skutecznego rozwiązania, które pomoże w odzyskiwaniu utraconych szans sprzedażowych, zbuduje relację z Twoimi odbiorcami i zaoszczędzi Twój czas?

Skontaktuj się z nami już dziś i dowiedz się więcej!

 

NAPISZ DO NAS!

 

 

email_marketing_dzień_kobiet
Poprzedni

Spersonalizowany prezent na Dzień Kobiet – email marketing

Następny

Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym?

ruch w sklepie internetowym
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę