Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Bo Mikołaj patrzy… Świąteczne porządki w bazie adresowej

czyszczenie bazy

Spis treści

Święta – zapach choinki, spokój, rozmowy przy wspólnym stole, smaczna strawa i prezenty. Ale zanim jednak dojdzie do tych wszystkich pozytywnych chwil…

Święta to także czas porządków. A kto z nas lubi sprzątać? Pewnie znajdzie się kilku fanów tego zajęcia, ale dla większości to raczej jeden z tych mniej lubianych obowiązków. Niemniej jednak, aby Twój biznes funkcjonował prawidłowo, a wyniki kampanii świątecznych i założone KPI się zgadzały, musisz mieć wszystko poukładane i uporządkowane. Dlatego czyszczenie Twojej bazy email marketingowej: CZAS START!

Poznaj korzyści czyszczenia bazy adresowej – email marketing

Twoja baza zawiera x tysięcy rekordów, ale słabo reaguje na Twoje wiadomości? Pamiętaj, że w tym przypadku nie ilość, ale jakość ma znaczenie. Czy w Twojej bazie znajdują się adresy błędne albo nieistniejące? Bo to właśnie przez nie Twoja lista traci na jakości, a co więcej – kluczowej w e-mail marketingu – DOSTARCZALNOŚCI. Więcej o dostarczalności piszemy w artykule: Pokaż nam swoją dostarczalność, a powiemy Ci co robisz źle.

Po co zatem regularnie walidować swoją bazę subskrybentów? Po to, aby:

– zwiększać swoją dostarczalność i siłę dotarcia do swoich odbiorców,

– Twoje maile lądowały w folderze odbiorczym, a nie spam,

– działać na korzyść zaufania serwera odbiorczego, tzw. reputacji.

Nieskazitelnie czysta lista? Chętnie pomożemy

Zanim jednak zaczniemy, mamy dla Ciebie zadanie:

Otwórz raport z ostatniej wysyłki i sprawdź wskaźnik zwrotów. Jeśli przekracza 5% – zacznij działać!

Jednym z powodów może być spadek jakości bazy. Ponieważ wahania wyników mogą mieć kontekst sezonowy, proces tzw. higieny bazy warto przeprowadzać systematycznie.

Jak przeprowadzić skuteczne działania, analizujące jakość bazy oraz przeprowadzić jej czyszczenie?

Należy zacząć od analizy zwrotów z wcześniejszych kampanii. Nawet jeśli Twoja baza jest aktywna, co odzwierciedlają wyniki prowadzonych wysyłek, to z pewnością znajdą się w niej adresy, które odnotowały zwrot. Takie odbicia dzielimy na miękkie i twarde.

Kiedy mówimy o zwrotach miękkich? Najczęstszym powodem jest tymczasowa niedostępność serwera odbiorcy, zerwanie połączenia lub przepełnienie skrzynki odbiorcy. W takich przypadkach, możliwe będzie dostarczanie kolejnych wiadomości na dany adres e-mail w dalszych wysyłkach.

Natomiast do twardych zwrotów zaliczamy sytuację, gdy m.in.:
‣ adres jest nieaktywny
‣ adres został usunięty
‣ serwer blokuje wiadomości z podejrzeniem o spam.

Rekomendujemy zablokowanie adresów, generujących zwroty, ale również zalecane jest pozostawienie ich w bazie systemu SARE, ze względu na przechowywane dane historyczne.

Najbardziej powinny Cię zaniepokoić zwroty opisane jako:

  • nie ma takiej domeny,
  • nieprawidłowa nazwa użytkownika,
  • nieznany adres email,
  • niewłaściwy adres nadawcy,
  • nieaktywna skrzynka pocztowa.

 

Dlaczego? Ponieważ takie zwroty mogą świadczyć o tym, że baza jest nieaktywna, „stara” czyli zbierana długo wcześniej, nie podlega też systematycznym czyszczeniom. Obecność w bazie docelowej adresów, które generują takie zwroty może szybko spowodować, że wysyłki od danego nadawcy będą postrzegane jako spam i będą blokowane jako niebezpieczne. Dlatego też jeśli w raporcie wysyłek, w opcji „Analiza zwrotów” większą część stanowią zwroty z powyższymi opisami – musisz przeprowadzić działanie, które na celu ma wyeliminowanie takich adresów z dalszych wysyłek.

Narzędzia do email marketing automation, takie jak SAREsystem posiadają szeroki wachlarz możliwości. Dowiedz się więcej!

Czyszczenie zwrotów i zasada double opt-in

Wiesz już, jak ważne jest posiadanie aktywnych adresów.  Możesz zweryfikować każdy nowy dopisany adres email już na etapie zapisu do bazy nowego subskrybenta. Służy do tego zasada podwójnej weryfikacji, czyli zapis w modelu double opt-in. Jeśli nowy użytkownik kliknie w maila weryfikującego, masz pewność, że to nie żaden bot, a prawdziwa osoba, która świadomie zapisała się do Twojej listy. Przetestuj, jak wykorzystaliśmy regułę double opt-in w naszej kampanii, pobierając ebooka o bezpieczeństwie w sieci.

Walidacja bazy z poziomu SAREsystem

W SAREsystem masz możliwość uruchomienia funkcji walidacji bazy. Weryfikacja posiadanych adresów zostanie wykonana pod względem jakościowym, leksykalnym i strukturalnym każdego z subskrybentów. Brzmi dobrze, prawda? A co najważniejsze – jest mega skuteczne, szybkie w realizacji a przede wszystkim zgodne z RODO! Zwaliduj sobie bazę adresową – zrób sobie prezent na Święta :).

Czyszczenie bazy w email marketingu – podsumowanie

Zdajemy sobie sprawę, że lista rzeczy “to do” szczególnie w czasie intensywnego okresu świątecznego, raczej przybiera formę rosnącą, a walidacja bazy wydaje się mieć niższy priorytet. Nic bardziej mylnego. To właśnie od weryfikacji swojej listy kontaktów powinieneś zacząć! Jeśli jednak brakuje Ci na to czasu – możesz tę czynność powierzyć nam – specjalistom od prowadzenia kampanii email marketingowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat czyszczenia bazy adresowej? Skontaktuj się z nami, chętnie udzielimy kilku wskazówek.

 

 

 

webpush SARE
Poprzedni

Powiadomienia webpush – popchnij klienta do finalizacji zamówienia

Następny

Be trendy! Czyli trendy w email marketing automation na 2022 [INFOGRAFIKA]

trendy email 2022
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę