Spis treści
Zmiany w mediach społecznościowych.
W ostatnich miesiącach Facebook wsłuchał się w głosy użytkowników i rozpoczął ograniczanie zasięgu organicznego dla profili firmowych. Statusy, zdjęcia czy filmy video będą z coraz mniejszą częstotliwością trafiać do odbiorców poprzez funkcję „Aktualności”.
Dzięki tym działaniom, portal Marka Zuckerberga zmusi marki do bardziej „ludzkiego” podejścia do zagadnień marketingu online. Firmy będą musiały zdać sobie sprawę, że ich potencjalni odbiorcy nie traktują Facebooka jak newsletter, lecz jako drogę do kontaktu z innymi ludźmi. To oczywiście zaowocuje ciekawszymi treściami, które będą udostępniane przez samych użytkowników. Ponadto nie bez znaczenia jest fakt, że teraz, aby dotrzeć do tej samej liczby osób, firmy będą musiały stosować płatne reklamy i promowane posty. W naszej opinii zmniejszy to znaczenie Facebooka jako pewnego i niezastąpionego medium marketingowego. Rosnące znaczenie LinkedIn, który jest platformą biznesową, czy nowe rozwiązania wprowadzane przez Twittera znacznie wpłyną na obraz „social media” w 2015. Świeże rozwiązania i nowe kanały będą kluczem do sukcesu.
Konieczność optymalizacji pod urządzenia mobilne.
Matt Cutts z Google powiedział w połowie roku, że nie byłby zaskoczony jeśli do końca 2014, liczba wyszukiwań z urządzeń mobilnych przerosłaby te z komputerów tradycyjnych. Te słowa są odzwierciedleniem panującej od dłuższego czasu tendencji. Rynek reklamy mobilnej rośnie obecnie najszybciej. W ostatnim raporcie dotyczącym wydatków na marketing w Polsce, przygotowanym przez IAB AdEx, segment „mobile” w trzecim kwartale 2014 zanotował aż 28% wzrost. Z drugiej strony Google wychodzi tym trendom naprzeciw. Już teraz gigant z Mountain View nie tylko wprowadza nowe rozwiązana z zakresu mobile usability, ale również penalizuje strony, które nie są przyjazne użytkownikom tabletów czy smartfonów. Tak duże tempo wzrostu i kroki podejmowane przez Google, pozwalają sądzić że w 2015 więcej firm będzie inwestowało w obszar marketingu mobilnego. Naszym zdaniem w tym roku, kampanie i treści tworzone specjalnie pod mobile, staną się standardem. Te tendencje oczywiście nie ominą stron, które również będą ewoluować w kierunku uproszczenia i optymalizacji.
Odświeżone podejście do e-mail marketing.
Zmniejszający się zasięg w mediach społecznościowych, oraz ciągle zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, skłonią marketerów do skupienia się na skutecznych rozwiązaniach. Jakie to rozwiązania? Odpowiedzią jest e-mail marketing. To jedyne narzędzie, które może być w pełni kontrolowane pod względem odbiorców, zasięgu, contentu a nawet czasu poszczególnych komunikatów. Już teraz narzędzia e-mail marketingu są bogate w rozwiązania! Od targetowania behawioralnego do zaawansowanych systemów śledzących i wciąż dodawane są nowe funkcjonalności! Sięgając do słów Tomasz Pruszczyńskiego, Prezesa grupy kapitałowej SARE SA, online marketing rozwija się bardzo dynamicznie i nie ma zamiaru zwolnić. Naszym zdaniem w roku 2015, więcej firm zrozumie jak ważna jest spersonalizowana komunikacja. Marki zaczną inwestować więcej czasu i pieniędzy w tworzenie takich relacji, które pozwolą na bycie unikalnym. To nowe podejście będzie ściśle związane z dedykowanymi treściami i content marketingiem.
Przyszłość content marketingu i reklam natywnych.
W minionym roku Google zaktualizowało swoje algorytmy – Pandę i Pingwina. Nowa wersja oznaczona numerem 3.0, już teraz działa w sieci i czyści bezużyteczne linki i sztucznie podbite w wyszukiwarkach strony. Co oznaczają najnowsze zmiany? Treść jest najważniejsza! Obecnie wielu marketerów zaczęło nazywać content marketing nowym SEO i mają racje. W dzisiejszych czasach proste kampanie linkujące nie będą miały znaczenia bez wartościowych leadów, bogatych w treści artykułów i solidnego contentu. Bez nich, widoczność w wynikach wyszukiwania będzie spadać. Naszym zdaniem SEO stanie się swoistą podgrupą marketingu w sieci, radząc sobie z aspektami technicznymi takimi jak tagi, słowa kluczowe, problemy z indexowaniem czy bugi. Content marketing z kolei, będzie głównym składnikiem marketingowych kampanii i strategii zapewniając retencję klientów i wyższy ROI.
W tym kontekście warto również wspomnieć o zyskujących na znaczeniu reklamach natywnych. Są to reklamy o charakterze niepromocyjnym, które dostarczają wartościowych treści i informacji, niejako przy okazji wspominając o marce. Taki sposób reklamowania powstał w odpowiedzi na rosnącą irytację i poczucie przytłoczenia odbiorców. W 2015 z pewnością zaobserwujemy więcej tego typu działań i częstszą współpracę marketerów z mediami branżowymi w celu promocji konkretnych treści.
Na wstępie wspomnieliśmy o ciągłych zmianach w świecie marketingu. To prawda. Google regularnie aktualizuje i przebudowuje swoje algorytmy. Media społecznościowe ewoluują, inne kanały jak e-mail marketing też nie zasypują gruszek w popiele, wciąż się doskonaląc. To wszystko sprawia, że przewidywanie przyszłości i trendów jest trudne, ale nie niemożliwe. W naszej opinii, tendencje zawarte w tym krótkim wpisie będą miały kluczową rolę w kształtowaniu obrazu marketingu online w 2015 roku. Szczególnie radzimy zwrócić uwagę na content i e-mail marketing, gdyż tam zajdą największe zmiany.
Jeśli macie inne zdanie, podzielcie się nim z nami. Z chęcią poznamy wasze opinie! Owocnego 2015 i samych udanych kampanii![:]