Spis treści
Rynek e-commerce w Polsce ma się świetnie i z roku na rok rośnie. Takie dane potwierdza także raport „Klikasz i kupujesz” wydany przez Digitree Group S.A. Badanie przeprowadzone zostało przez BioStat Centrum Badawczo-Rozwojowe na próbie 1000 respondentów, w sierpniu 2019. Raport analizuje preferencje zakupowe Polaków z uwzględnieniem podziału na generację X (39-54 lat), Y (24-38 lat), Z (18-23). Okazuje się, że różne grupy wiekowe inaczej robią zakupy online, jednak to, co jest punktem wspólnym to ogólny wzrost świadomości i wyedukowanie e-klienta. Tendencję tę widać bez względu na wiek.
Większa świadomość klientów to sygnał dla właścicieli ecommerce’ów. Dzisiaj wszystko ma znaczenie dla użytkownika internetu: od responsywnej strony, przez łatwość nawigacji, udostępnienie różnych form płatności, po korzystny sposób dostawy produktów. Dzisiejszy klient ma swoje preferencje zakupowe: sprawdza ceny, poszukuje informacji czy nawet specjalnie czeka na promocje. To zobowiązuje firmy do dbałości o detale i szczegóły, które nieodpowiednio potraktowane mogą wpłynąć na decyzję klienta o tym, czy pozostanie na stronie sklepu i dokona zakupów, czy uda się gdzieś indziej.
Zatem jakie wnioski przyniosło same badanie?
Podstawowa informacja wynikająca z raportu to fakt, że aż 96,3% pytanych osób robiło zakupy w internecie. Jakie są zatem preferencje zakupowe Polaków ze względu na generację? Z przebadanej grupy najbardziej aktywnymi kupującymi jest pokolenie Y. Może wynikać to z faktu samej aktywności życiowej: założenie rodziny, budowanie domu, urządzanie się. Na drugiej pozycji plasują się zetki. Najmniej aktywnymi kupującymi jest pokolenie X, co zresztą wydaje się zrozumiałe, ponieważ to grupa która wciąż w najmniejszym stopniu porusza się w web przestrzeni.
Godzina jest ważna
Z punktu widzenia planowania kampanii promocyjnych, bardzo wartościową informacją jest preferowana godzina dokonywania zakupów online. Zdecydowana większość, niezależnie od grupy wiekowej, wybiera widełki 16-20. Jest to wskazówka, aby wysyłać mailingi, SMSy, bądź PUSH-e z promocjami/informacjami właśnie w tym przedziale czasowym, ewentualnie niewiele przed. To da nam dużo większe prawdopodobieństwo, że nasza wiadomość w ogóle zostanie wyświetlona i wzięta pod uwagę w trakcie podejmowania decyzji zakupowych.
Motywacja do e-zakupów
Do najistotniejszych czynników, wśród preferencji zakupowych Polaków, które motywują do zakupu produktów i usług przez Internet, należą: dostawa do domu (64,3%), ceny atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych (63,2%) i brak konieczności dojazdu do sklepu (40,6%).
Ankietowani, niezależnie od wieku, wskazywali na te same odpowiedzi. Co ciekawe, można zauważyć, że pokolenia X i Y zwracają większą uwagę na cenę produktów – są świadomi tego, że cena za daną rzecz różni się w zależności od miejsca, w którym jest sprzedawana.
Preferujemy maile i SMS-y
Codziennie spotykamy na swej drodze różne okazje, jednak co sprawia, że niektóre odrzucamy, a z innych korzystamy? Znaczna większość ankietowanych chce otrzymywać powiadomienia o zniżkach drogą mailową (80,7%) oraz za pomocą SMS (56,9%). Zaskakujący jest fakt, że 17,8% ankietowanych nadal docenia ulotki i inne formy papierowe.
W jaki sposób poszczególne generacje różnią się pod tym względem? Otrzymywanie powiadomień w aplikacji mobilnej preferują pokolenia Z (37,1%) oraz Y (31,7%). Wynika to być może z faktu, że większość osób w wieku 39-54 lata nie używa tak wielu aplikacji w telefonie, jak młodsze osoby.
Preferencje zakupowe: wnioski
Na podstawie wyników z przeprowadzonego badania można wyróżnić trzy główne czynniki, które zniechęcają klientów do kupowania w sklepach internetowych. Mowa tutaj o wysokich kosztach dostawy (62,2%), natrętnych reklamach (44,8%) oraz braku możliwości zobaczenia produktu na żywo (42,0%), przy czym waga tych czynników zmienia się w zależności od wieku badanych czyli pokoleń.
Wysokie koszty dostawy w największym stopniu zniechęcają osoby w wieku 18-23 lata (66,1%), co może wynikać z ograniczonego dostępu do środków finansowych pokolenia Z – brak stałego zatrudnienia. Natrętne reklamy również w znacznym stopniu zniechęcają tę grupę przed finalizacją zakupu w sieci.
Co ciekawe, brak darmowego zwrotu towaru budzi frustrację głównie wśród przedstawicieli generacji X (29,9%) oraz Y (28,1%), w znacznie mniejszym stopniu przeszkadza Zetkom (16,9%).
Znając takie dane, właściciele sklepów internetowych mogą jeszcze skuteczniej planować swoje akcje promocyjne i informacyjne w taki sposób, by jeszcze skuteczniej kierować swoje komunikaty do klientów.
Więcej ciekawych danych w pełnej wersji raportu. Zapraszamy do pobrania.