Spis treści
Dobry sklep internetowy to przyjemność zakupów. To najkrótsze wyjaśnienie tego, dlaczego użytkownik wybiera akurat ten, nie inny sklep. Cena przestała być głównym elementem decydującym. Klienci natomiast chętniej kupują tam, gdzie mogą liczyć na lepszą obsługę potwierdzoną opiniami innych użytkowników, tam, gdzie żadna funkcjonalność strony nie utrudnia im finalizacji transakcji oraz tam, gdzie sprzedawca traktuje każdego konsumenta w sposób indywidualny. Jak to wszystko osiągnąć?
Pierwsze wrażenie w sklepie internetowym
W latach 2013 – 2018 liczba zarejestrowanych witryn związanych z handlem e-commerce wzrosła o 34%[1]. Jak widać, konkurencja jest duża. Ale zwiększa się także liczba kupujących w Internecie, więc pozostaje nadal duże pole do popisu i przestrzeń, w której można osiągnąć sukces. Dziś przypomnimy o kilku dobrych praktykach, które pozwolą zoptymalizować nasze działania. Po pierwsze: upewnijmy się, że nasza witryna jest przyjazna dla użytkownika.
Sklep internetowy przyjazny klientowi jest intuicyjny, responsywny i estetyczny.
Czy strona jest wystarczająco intuicyjna? Czy dopracowano ją estetycznie? Czy posiada łatwą nawigację? Na przypadkowej osobie sprawdźmy pierwsze wrażenie, jakie robi na odbiorcy nasz sklep internetowy. Niezmiernie wielką wagę mają ładne grafiki, zachęcające zdjęcia oraz nowoczesne fonty i przyjemne kolory. Prócz tego pozwalajmy klientom z przyjemnością przechodzić każdy z etapów zakupów i transakcji. Rozszerzmy sposoby dostawy i płatności. Sprawdźmy, czy każdy z elementów funkcjonuje prawidłowo. Nic tak nie irytuje odbiorcy, jak błędy w działaniu strony, na której ktoś chce dokonać zakupów. Zadbajmy przy tym o właściwą jej responsywność i szybkie ładowanie się elementów.
Komunikacja na najwyższym poziomie
Zastąpmy sprzedawcę sklepu tradycyjnego dopasowaną komunikacją wirtualną. Coraz większego znaczenia w sieci nabiera obsługa klienta. Ale nie mamy przecież czasu na indywidualne podejście do każdego. Na szczęście pomagają w tym narzędzia marketingu automatycznego. Email marketing pozwala dbać o klienta na wszystkich etapach zakupów. Dzięki temu wysyłamy spersonalizowane maile powitalne, wiadomości potwierdzające transakcję, podziękowania. Możemy dbać o naszych użytkowników tuż po zrobieniu zakupów lub gdy zdarzy im się porzucić koszyk. Opieka nad klientem może odbywać się przy pomocy kampanii display, gdzie wykorzystamy cross-selling czy rekomendacje produktów. Przypomnijmy o swojej ofercie smsem czy powiadomieniem web push. Wyślijmy maila z indywidualnym kodem rabatowym. Wyrażając zgodę na otrzymywanie od nas komunikatów marketingowych, użytkownik zgadza się i oczekuje, że dostarczymy mu wartościowe treści i oferty. Dlatego też koniecznością dla skutecznego sklepu internetowego jest możliwość zapisu do newslettera. Dzięki temu jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi subskrybentami. Informujmy ich o bieżących wydarzeniach i ciekawostkach z branży, przekazujmy informacje o ofertach specjalnych, dniach darmowej dostawy czy aktualnych promocjach, oferujmy treści premium dostępne tylko dla zapisanych użytkowników.
Autentyczność i własna społeczność
Nie można prowadzić skutecznego sklepu internetowego bez połączenia go z działaniami w social mediach. Zapraszając z poziomu witryny na nasz profil na Facebooku czy Instagramie, budujemy społeczność naszych odbiorców na wielu poziomach. Dzięki temu są na bieżąco z naszymi produktami w wygodny dla siebie sposób. Gdy część z nich wybierze newsletter, gros osób z chęcią zacznie śledzić nasze profile w mediach społecznościowych, zyskując możliwość szybszego kontaktu i natychmiastowych reakcji. Dodatkowo social media budują naszą autentyczność. Odbiorca poznaje innych użytkowników, działa na niego społeczny dowód słuszności (inni też to lubią), ma też stały dostęp do prawdziwych opinii na temat naszych produktów. Wszystkie te działania zbliżają nas do konsumentów, polepszając nasz wizerunek, to natomiast przekłada się na zwiększenie naszej sprzedaży.