Spis treści
Listopad i grudzień to dwa najbardziej wymagające miesiące dla e-handlu. Klienci pochłonięci przedświątecznym sezonem zakupowym znacznie chętniej odwiedzają wtedy sklepy internetowe, co przekłada się na większą liczbę transakcji i wyższą sprzedaż wśród platform posiadających spersonalizowaną ofertę czy atrakcyjne zniżki dla internautów. Oto najpopularniejsze okazje dla e-commerce, które powinieneś uwzględnić w strategii promocyjnej swojego e-sklepu.
Black Friday – piątek 23 listopada 2018
Piątek po Dniu Dziękczynienia to jeden z najbardziej ruchliwych dni sprzedażowych roku, określany mianem Black Friday. Tradycja „Czarnego Piątku” sięga 1869 roku, kiedy to bessa na giełdzie zmusiła sieci sprzedażowe w Stanach Zjednoczonych do obniżenia cen produktów. Niektóre źródła łączą to wydarzenie również z praktyką księgowych, którzy wysokie dochody sprzedawców pod koniec listopada zwyczajowo zapisywali czarnym tuszem.
Obecnie Black Friday kojarzy się kupującym z dniem atrakcyjnych rabatów na określony asortyment, oscylujących w przedziale 10–90% (średnio 43%). Event odbywa się pod koniec listopada – w tym roku jest to 23 dzień tego miesiąca. Wyprzedaże obejmują zwłaszcza artykuły AGD i RTV, elektronikę, kosmetyki, odzież, książki i e-literaturę oraz artykuły wyposażenia wnętrz.
Ile pieniędzy w Black Friday wydają Polacy? Według statystyk nawet co trzeci polski internauta robi zakupy z okazji Czarnego Piątku, wydając przeciętnie od 555 do 795 zł (Picodi). W 2016 roku obroty sklepów online wzrosły w okresie promocji o 55% w stosunku do roku poprzedzającego.
Strategia promocyjna e-commerce z okazji Black Friday to w przypadku wielu sklepów internetowych przygotowanie landing page z dedykowaną ofertą oraz mechanizmów pozyskiwania uwagi odbiorców, np. w formie okien pop-up skorelowanych z aktywnością użytkowania na stronie.
Cyber Monday – poniedziałek 26 listopada 2018
Cyberponiedziałek lub Cyber Monday to dzień, w którym specjalnych okazji można spodziewać się w sklepach internetowych. Termin ten zdobył międzynarodową popularność w 2005 roku, jako odpowiednik Black Friday dedykowany zakupom w przestrzeni wirtualnej. Zwyczajowo przypada na pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, gdyż wedle statystyk to właśnie poniedziałek jest dniem największego ruchu w e-sklepach. Obniżki są zazwyczaj jednodniowe, a największą popularnością w tym dniu cieszy się elektronika oraz ubrania i obuwie.
Zdaniem analityków PayPal i IPSOS, 60% Polaków okazji związanych z Cyberponiedziałkiem będzie poszukiwało w tym roku produktów na rodzimym rynku. Głównym powodem jest duża wygoda zakupów i szybka wysyłka. Jak swoją ofertę promują e-sklepy z okazji Cyber Monday? Również tu dominuje strategia promocyjna oparta na przygotowaniu unikalnej strony docelowej landing page. Nie brak również wyraźnie zaakcentowanych korzyści, jak darmowa dostawa czy szybka pomoc konsultanta w doborze satysfakcjonującego produktu.
Andrzejki – 30 listopada
Wieczór wróżb i hucznych zabaw to również okazja dla e-handlu. Wigilia świętego Andrzeja przypadająca na 29 i 30 listopada jest okresem imprez, w którym konsumenci skłonni są wydawać więcej na odzież czy akcesoria oraz artykuły spożywcze i napoje. Chętniej również korzystają z usług Spa&Wellness, biur podróży oraz hoteli i firm eventowych, poszukując atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu.
Andrzejkowy kalendarz marketingowy rozpoczyna się zwykle z miesięcznym wyprzedzeniem. Sklepy internetowe w działaniach promocyjnych uwzględniają mechanizmy personalizacji oferty, rekomendowanie produktów oraz działania content marketingowe.
Dzień Darmowej Dostawy – 5 grudnia 2018
Kolejnym ważnym wydarzeniem w kalendarzu e-marketera jest Free Shipping Day, czyli dzień bezpłatnej wysyłki towarów zakupionych online. Pomysł narodził się w 2008 roku w Stanach Zjednoczonych i szybko zdobył międzynarodową popularność. Dzień Darmowej Dostawy ma ruchomy charakter – przypada po Cyber Monday i przed Mikołajkami. W tym roku jest to 5 grudnia.
Pomysł darmowej dostawy miał na celu zaangażowanie osób, które nie były skłonne do pokrywania kosztów przesyłki produktów mimo zainteresowania ofertą sklepu internetowego.
Internauci w tym dniu poszukują zarówno drobnych artykułów (książki, ubrania i kosmetyki, mała elektronika), jak i kosztownych w transporcie mebli i wyposażenia domu.
W akcji corocznie udział bierze kilkaset polskich sklepów z różnych branż – w 2016 roku było ich ponad 2500. Duża konkurencja sprawia, że wiele e-sklepów sięga po zintegrowane mechanizmy komunikacyjne (marketing automation) do opracowania swojej oferty i lepszego dotarcia do potencjalnych klientów. W Dzień Darmowej Dostawy wyniki sprzedażowe zwiększa zwłaszcza up-selling oraz cross-selling, maksymalizujące zysk płynący z każdej transakcji.
Mikołajki – 6 grudnia
Mikołajkowych prezentów oczekują przede wszystkim dzieci. Wiele osób 6 grudnia wręcza również upominki rodzinie i bliskim. Z tego powodu sklepy internetowe organizują akcje rabatowe na konkretne artykuły – głównie w segmencie drobnej elektroniki, gier komputerowych, zabawek i kosmetyków.
Do najpopularniejszych strategii promocji oferty sklepu przed mikołajkami należą bony rabatowe oraz komunikacja wielokanałowa – wysyłanie wiadomości e-mail, sms czy powiadomień push mających na celu zainteresowanie klienta określonymi produktami. Nie brakuje również spersonalizowanych rekomendacji wyświetlanych na stronach w sposób dynamiczny oraz unikalnych stron z prezentacją produktów (landing page).
Pierwszy dzień zimy – 21 grudnia
Pierwszy dzień zimy to jednocześnie ostatni moment na gwarantowaną dostawę zakupionych produktów przed Świętami Bożego Narodzenia. Ma to istotne znaczenie dla harmonogramu działań promocyjnych e-commerce – więcej użytkowników poszukuje wtedy idealnego prezentu pod choinkę. Tym samym konieczne staje się odpowiednie poinformowanie kupującego o gwarancji szybkiego transportu oraz skrócenie czasu wyszukiwania produktów do niezbędnego minimum.
Najlepsze sklepy internetowe są jednak doskonale przygotowane na ten dzień. Poprzez implementację systemu analizy danych o użytkownikach produkty wyświetlane w witrynie są lepiej dopasowane do potrzeb konsumentów o różnorodnym guście, co zwiększa szansę na wyższy zysk przed świętami. W pierwszy dzień zimy warto również w odpowiedni sposób przypomnieć klientom o zapisanych koszykach zakupowych.
Święta Bożego Narodzenia – 25 i 26 grudnia
Świąteczny okres wcale nie oznacza mniejszego zainteresowania ofertą sklepu internetowego. Warto pamiętać, że spędzamy wtedy więcej czasu w Internecie, a sklepy stacjonarne są zamknięte. Dzięki temu możesz zarabiać również w Święta, co wymaga jednak należytej ostrożności i dopasowania komunikatów sprzedażowych. Wiele osób tuż przed świętami poszukuje nie tylko prezentów, ale i usług związanych z cateringiem i transportem. Trendem ostatnich lat jest również spędzanie świąt w egzotycznych miejscach, co oznacza wzmożony ruch w serwisach oferujących zakwaterowanie, podróże czy ubezpieczenia.
Dobrą praktyką promocji sklepu internetowego jest wysłanie w okresie Świąt bożonarodzeniowych życzeń. Jeśli sklep posiada narzędzia odzyskiwania koszyka wiadomość ta może zawierać również komunikat o niekupionych przed świętami produktach, co będzie znakomitą zachętą do powrotu w trakcie wyprzedaży poświątecznych.
Sylwester – 31 grudnia
Tuż po Świętach rozpoczyna się trwający do nowego roku ostatni etap sezonu zakupowego. Z jednej strony Internauci poszukują wtedy zniżek na asortyment, z którym zetknęli się w pierwszej połowie miesiąca, z drugiej poszukują ubrań, butów i dodatków dopasowanych do sylwestrowej zabawy. Dużą popularnością cieszą się również usługi kosmetyczne i akcje sprzedażowe typu last-minute, angażujące uwagę osób, które nadal poszukują wolnych miejsc w hotelach i na karnawałowych przyjęciach.
Jak na te potrzeby odpowiadają właściciele sklepów internetowych? Tu z pomocą przychodzi marketing automation. Sklepy wyposażone w narzędzia takie jak SARE mogą monitorować zachowania kupujących i z dużą precyzją wskazywać jakich produktów i usług poszukują. Dzięki temu informacja o ciekawych zniżkach i możliwościach dotrze do nich znacznie szybciej.
Kalendarz okazji dla e-commerce
6 skutecznych form promocji sklepu internetowego na okres świąteczny
W 2017 roku przedświąteczna sprzedaż przekroczyła w Polsce 22 mld złotych. Połowa tej sumy trafiła do sklepów internetowych, które starają się walczyć o klienta stosując działania promocyjne krótko i długoterminowe. Jeśli zależy Ci na satysfakcjonującej konwersji e-sklepu w czasie Świąt już teraz powinieneś zadbać o takie elementy jak:
• Tworzenie okazjonalnych, unikalnych landing pages.
• Komunikację wielokanałową.
• Personalizowanie podstron dla różnych segmentów użytkowników.
• Obsługę koszyka zakupowego.
• Mierzenie zaangażowania klienta.
• Narzedzia Cross-selling i Up-Selling.
Zoptymalizowana oferta sklepu na Święta – to już ostatni moment!
Koniec roku to dla branży e-commerce okres wzmożonej aktywności i wiele okazji do pozyskania nowych klientów oraz zwiększenia liczby sfinalizowanych transakcji. Dotyczy to nie tylko handlowców, ale i przedstawicieli branż związanych z obsługą eventów, gastronomią czy podróżami. Tym samym połowa listopada to ostatni moment, aby zadbać o przygotowanie promocji sklepu internetowego, która wpisze się we wszystkie najważniejsze wydarzenia sprzedażowe roku.
W promocji sklepu internetowego pod kątem kalendarza okazji pomoże Ci system SARE.