Wszystkie wpisy
SAREteam

SAREteam

Listopadowo-grudniowy kalendarz – okazje dla e-commerce

LISTOPADOWO-GRUDNIOWY KALENDARZ – OKAZJE DLA E-COMMERCE

Spis treści

Listopad i grudzień to dwa najbardziej wymagające miesiące dla e-handlu. Klienci pochłonięci przedświątecznym sezonem zakupowym znacznie chętniej odwiedzają wtedy sklepy internetowe, co przekłada się na większą liczbę transakcji i wyższą sprzedaż wśród platform posiadających spersonalizowaną ofertę czy atrakcyjne zniżki dla internautów. Oto najpopularniejsze okazje dla e-commerce, które powinieneś uwzględnić w strategii promocyjnej swojego e-sklepu.

Black Friday – piątek 23 listopada 2018

Piątek po Dniu Dziękczynienia to jeden z najbardziej ruchliwych dni sprzedażowych roku, określany mianem Black Friday. Tradycja „Czarnego Piątku” sięga 1869 roku, kiedy to bessa na giełdzie zmusiła sieci sprzedażowe w Stanach Zjednoczonych do obniżenia cen produktów. Niektóre źródła łączą to wydarzenie również z praktyką księgowych, którzy wysokie dochody sprzedawców pod koniec listopada zwyczajowo zapisywali czarnym tuszem.
Obecnie Black Friday kojarzy się kupującym z dniem atrakcyjnych rabatów na określony asortyment, oscylujących w przedziale 10–90% (średnio 43%). Event odbywa się pod koniec listopada – w tym roku jest to 23 dzień tego miesiąca. Wyprzedaże obejmują zwłaszcza artykuły AGD i RTV, elektronikę, kosmetyki, odzież, książki i e-literaturę oraz artykuły wyposażenia wnętrz.

Ile pieniędzy w Black Friday wydają Polacy? Według statystyk nawet co trzeci polski internauta robi zakupy z okazji Czarnego Piątku, wydając przeciętnie od 555 do 795 zł (Picodi). W 2016 roku obroty sklepów online wzrosły w okresie promocji o 55% w stosunku do roku poprzedzającego.

Strategia promocyjna e-commerce z okazji Black Friday to w przypadku wielu sklepów internetowych przygotowanie landing page z dedykowaną ofertą oraz mechanizmów pozyskiwania uwagi odbiorców, np. w formie okien pop-up skorelowanych z aktywnością użytkowania na stronie.

Cyber Monday – poniedziałek 26 listopada 2018

Cyberponiedziałek lub Cyber Monday to dzień, w którym specjalnych okazji można spodziewać się w sklepach internetowych. Termin ten zdobył międzynarodową popularność w 2005 roku, jako odpowiednik Black Friday dedykowany zakupom w przestrzeni wirtualnej. Zwyczajowo przypada na pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, gdyż wedle statystyk to właśnie poniedziałek jest dniem największego ruchu w e-sklepach. Obniżki są zazwyczaj jednodniowe, a największą popularnością w tym dniu cieszy się elektronika oraz ubrania i obuwie.

Zdaniem analityków PayPal i IPSOS, 60% Polaków okazji związanych z Cyberponiedziałkiem będzie poszukiwało w tym roku produktów na rodzimym rynku. Głównym powodem jest duża wygoda zakupów i szybka wysyłka. Jak swoją ofertę promują e-sklepy z okazji Cyber Monday? Również tu dominuje strategia promocyjna oparta na przygotowaniu unikalnej strony docelowej landing page. Nie brak również wyraźnie zaakcentowanych korzyści, jak darmowa dostawa czy szybka pomoc konsultanta w doborze satysfakcjonującego produktu.

Andrzejki – 30 listopada

Wieczór wróżb i hucznych zabaw to również okazja dla e-handlu. Wigilia świętego Andrzeja przypadająca na 29 i 30 listopada jest okresem imprez, w którym konsumenci skłonni są wydawać więcej na odzież czy akcesoria oraz artykuły spożywcze i napoje. Chętniej również korzystają z usług Spa&Wellness, biur podróży oraz hoteli i firm eventowych, poszukując atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu.
Andrzejkowy kalendarz marketingowy rozpoczyna się zwykle z miesięcznym wyprzedzeniem. Sklepy internetowe w działaniach promocyjnych uwzględniają mechanizmy personalizacji oferty, rekomendowanie produktów oraz działania content marketingowe.

Dzień Darmowej Dostawy – 5 grudnia 2018

Kolejnym ważnym wydarzeniem w kalendarzu e-marketera jest Free Shipping Day, czyli dzień bezpłatnej wysyłki towarów zakupionych online. Pomysł narodził się w 2008 roku w Stanach Zjednoczonych i szybko zdobył międzynarodową popularność. Dzień Darmowej Dostawy ma ruchomy charakter – przypada po Cyber Monday i przed Mikołajkami. W tym roku jest to 5 grudnia.

Pomysł darmowej dostawy miał na celu zaangażowanie osób, które nie były skłonne do pokrywania kosztów przesyłki produktów mimo zainteresowania ofertą sklepu internetowego.

Internauci w tym dniu poszukują zarówno drobnych artykułów (książki, ubrania i kosmetyki, mała elektronika), jak i kosztownych w transporcie mebli i wyposażenia domu.

W akcji corocznie udział bierze kilkaset polskich sklepów z różnych branż – w 2016 roku było ich ponad 2500. Duża konkurencja sprawia, że wiele e-sklepów sięga po zintegrowane mechanizmy komunikacyjne (marketing automation) do opracowania swojej oferty i lepszego dotarcia do potencjalnych klientów. W Dzień Darmowej Dostawy wyniki sprzedażowe zwiększa zwłaszcza up-selling oraz cross-selling, maksymalizujące zysk płynący z każdej transakcji.

Mikołajki – 6 grudnia

Mikołajkowych prezentów oczekują przede wszystkim dzieci. Wiele osób 6 grudnia wręcza również upominki rodzinie i bliskim. Z tego powodu sklepy internetowe organizują akcje rabatowe na konkretne artykuły – głównie w segmencie drobnej elektroniki, gier komputerowych, zabawek i kosmetyków.

Do najpopularniejszych strategii promocji oferty sklepu przed mikołajkami należą bony rabatowe oraz komunikacja wielokanałowa – wysyłanie wiadomości e-mail, sms czy powiadomień push mających na celu zainteresowanie klienta określonymi produktami. Nie brakuje również spersonalizowanych rekomendacji wyświetlanych na stronach w sposób dynamiczny oraz unikalnych stron z prezentacją produktów (landing page).

Pierwszy dzień zimy – 21 grudnia

Pierwszy dzień zimy to jednocześnie ostatni moment na gwarantowaną dostawę zakupionych produktów przed Świętami Bożego Narodzenia. Ma to istotne znaczenie dla harmonogramu działań promocyjnych e-commerce – więcej użytkowników poszukuje wtedy idealnego prezentu pod choinkę. Tym samym konieczne staje się odpowiednie poinformowanie kupującego o gwarancji szybkiego transportu oraz skrócenie czasu wyszukiwania produktów do niezbędnego minimum.

Najlepsze sklepy internetowe są jednak doskonale przygotowane na ten dzień. Poprzez implementację systemu analizy danych o użytkownikach produkty wyświetlane w witrynie są lepiej dopasowane do potrzeb konsumentów o różnorodnym guście, co zwiększa szansę na wyższy zysk przed świętami. W pierwszy dzień zimy warto również w odpowiedni sposób przypomnieć klientom o zapisanych koszykach zakupowych.

Święta Bożego Narodzenia – 25 i 26 grudnia

Świąteczny okres wcale nie oznacza mniejszego zainteresowania ofertą sklepu internetowego. Warto pamiętać, że spędzamy wtedy więcej czasu w Internecie, a sklepy stacjonarne są zamknięte. Dzięki temu możesz zarabiać również w Święta, co wymaga jednak należytej ostrożności i dopasowania komunikatów sprzedażowych. Wiele osób tuż przed świętami poszukuje nie tylko prezentów, ale i usług związanych z cateringiem i transportem. Trendem ostatnich lat jest również spędzanie świąt w egzotycznych miejscach, co oznacza wzmożony ruch w serwisach oferujących zakwaterowanie, podróże czy ubezpieczenia.

Dobrą praktyką promocji sklepu internetowego jest wysłanie w okresie Świąt bożonarodzeniowych życzeń. Jeśli sklep posiada narzędzia odzyskiwania koszyka wiadomość ta może zawierać również komunikat o niekupionych przed świętami produktach, co będzie znakomitą zachętą do powrotu w trakcie wyprzedaży poświątecznych.

Sylwester – 31 grudnia

Tuż po Świętach rozpoczyna się trwający do nowego roku ostatni etap sezonu zakupowego. Z jednej strony Internauci poszukują wtedy zniżek na asortyment, z którym zetknęli się w pierwszej połowie miesiąca, z drugiej poszukują ubrań, butów i dodatków dopasowanych do sylwestrowej zabawy. Dużą popularnością cieszą się również usługi kosmetyczne i akcje sprzedażowe typu last-minute, angażujące uwagę osób, które nadal poszukują wolnych miejsc w hotelach i na karnawałowych przyjęciach.

Jak na te potrzeby odpowiadają właściciele sklepów internetowych? Tu z pomocą przychodzi marketing automation. Sklepy wyposażone w narzędzia takie jak SARE mogą monitorować zachowania kupujących i z dużą precyzją wskazywać jakich produktów i usług poszukują. Dzięki temu informacja o ciekawych zniżkach i możliwościach dotrze do nich znacznie szybciej.

Kalendarz okazji dla e-commerce

6 skutecznych form promocji sklepu internetowego na okres świąteczny

W 2017 roku przedświąteczna sprzedaż przekroczyła w Polsce 22 mld złotych. Połowa tej sumy trafiła do sklepów internetowych, które starają się walczyć o klienta stosując działania promocyjne krótko i długoterminowe. Jeśli zależy Ci na satysfakcjonującej konwersji e-sklepu w czasie Świąt już teraz powinieneś zadbać o takie elementy jak:

• Tworzenie okazjonalnych, unikalnych landing pages.
• Komunikację wielokanałową.
• Personalizowanie podstron dla różnych segmentów użytkowników.
• Obsługę koszyka zakupowego.
• Mierzenie zaangażowania klienta.
• Narzedzia Cross-selling i Up-Selling.

Zoptymalizowana oferta sklepu na Święta – to już ostatni moment!

Koniec roku to dla branży e-commerce okres wzmożonej aktywności i wiele okazji do pozyskania nowych klientów oraz zwiększenia liczby sfinalizowanych transakcji. Dotyczy to nie tylko handlowców, ale i przedstawicieli branż związanych z obsługą eventów, gastronomią czy podróżami. Tym samym połowa listopada to ostatni moment, aby zadbać o przygotowanie promocji sklepu internetowego, która wpisze się we wszystkie najważniejsze wydarzenia sprzedażowe roku.

W promocji sklepu internetowego pod kątem kalendarza okazji pomoże Ci system SARE.

ile kosztuje email marketing? pani patrzy na skarbonkę świnkę
Poprzedni

Ile kosztuje email marketing?

Następny

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki metodzie follow up?

komunikacja follow up jak pomaga zwiększyć sprzedaż
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę