Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Emaile transakcyjne w bankowości i ubezpieczeniach – bezpieczeństwo i skuteczność

emaile w bankowości

Spis treści

E-maile transakcyjne w bankowości i ubezpieczeniach to kluczowy element komunikacji z klientem. Mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa, zgodności z przepisami i budowy zaufania. Dowiedz się, jak projektować i wysyłać takie wiadomości zgodnie z regulacjami RODO, KNF i PSD2

Czym są emaile transakcyjne i czym różnią się od marketingowych?

Maile transakcyjne to automatycznie wysyłane wiadomości, który potwierdzają działania użytkownika jak rejestracja konta, zmiana hasła, potwierdzenie zakupu, powiadomienie o płatności. Są bezpośrednią konsekwencją działania użytkownika lub zmiany statusu konta. Wysyłane są indywidualnie do konkretnego odbiorcy w odpowiedzi na jego interakcję, dlatego wiążą się z konkretnym zdarzenie i osobą. Ich wysyłka odbywa się w czasie rzeczywistym, ponieważ zawierają oczekiwane informacje lub potwierdzają działanie wyróżnia je wysoki wskaźnik otwarć (OR). W przeciwieństwie do newsletterów czy mailingów marketingowych, mają charakter czysto informacyjny i odnoszą się do konkretnych działań użytkownika. 

Maile transakcyjne: niedoceniana moc komunikacji z klientem. O ich znaczeniu także w kontekście budowy relacji biznesowych – przeczytasz więcej na blogu SARE.

W kontekście funkcji, maile transakcyjne w bankowości i ubezpieczeniach pełnią analogiczną rolę, jednak w przypadku tych sektorów mają one szczególną rolę: obejmują szeroki zakres powiadomień o charakterze informacyjnym, operacyjnym, związanym z prywatnością danych, bezpieczeństwem finansowym czy odpowiedzialnością użytkowników, gdy komunikacja dotyczy uregulowania zobowiązań finansowych czy ważności polis. Z uwagi na znaczenie wiadomości, gdy dotyczą np. resetowania hasła, błędy lub trudności w dostarczeniu maila mogą uniemożliwić wykonanie transakcji lub zablokować dostęp do konta.

Rodzaje wiadomości transakcyjnych w bankowości i ubezpieczeniach

Aby zrozumieć specyfikę omawianych branż, spójrzmy na typowe przykłady e-maili transakcyjnych. 

W ubezpieczeniach zwykle dotyczą:

  • potwierdzenia zakupu polisy lub jej przedłużenia
  • powiadomień o zbliżającym się terminie odnowienia ubezpieczenia
  • powiadomień o terminach płatności
  • informacji o statusie zgłoszenia szkody
  • aktualizacji w zmianach w warunkach polisy
  • powiadomień o dostępności dokumentów w koncie klienta online

W sektorze bankowym maile transakcyjne najczęściej dotyczą:

  • powiadomienia o transakcjach, logowaniach, zmianach ustawień konta
  • bezpieczeństwa i autoryzacji
  • potwierdzenia wykonania przelewu, płatności kartą
  • komunikatów o zmianach salda
  • powiadomień o logowaniu z nowego urządzenia
  • zmianach warunków, produktów i usług
  • wyciągów z konta – miesięcznych podsumowaniach aktywności na koncie bankowym
  • raportów inwestycyjnych, składu portfela i zmian wartości aktywów.

Emaile transakcyjne jako element zaufania w sektorze finansowym

Maile transakcyjne obejmują standardowo wiadomości powitalne dotyczące potwierdzenia założenia konta czy weryfikacji adresu email, co jest pierwszym niezbędnym krokiem dla dalszego procesu komunikacji. Także powiadomienia o planowanych przerwach technicznych, alerty bezpieczeństwa, powiadomienia o podejrzanej aktywności na koncie. To także komunikaty związane z bezpieczeństwem i alertami dotyczące resetowania haseł, powiadomienia o logowaniu, alerty o oszustwach. Organizacje wysyłają także aktualizacje o zmianach w warunkach świadczenia usług, regulaminach lub polityce prywatności. Każda z tych informacji jest ważna, ma wpływ na płynność korzystania z usług online, wpływa na wizerunek marki.

Bezpieczeństwo e-maili transakcyjnych – wymagania prawne (RODO, KNF, PSD2, DORA)

Emailem transakcyjnym mogą być wysyłane wiadomości, które są częścią procesu uwierzytelniania wieloskładnikowego (Multi-Factor Authentication – MFA) podczas logowania lub autoryzacji transakcji online. Mogą zawierać hasła lub kody weryfikacyjne OTP (One-Time Password), które są  generowane jednorazowo w celu uwierzytelnienia użytkownika. Czasami zawierają także linki, wówczas powinny mieć ograniczony czas ważności. W przypadku wiadomości z wyciągami czy polisami często przesyłane są one jako szyfrowane załączniki chronione hasłem PDF.

Wysyłanie maili transakcyjnych w sektorze finansowym w Polsce i UE podlega regulacjom prawnym. Z najważniejszych możemy wymienić:

  • przepisy o ochronie danych (RODO),
  • Dyrektywę ePrivacy – nazywaną potocznie „prawem o ciasteczkach”,
  • ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną (UŚUDE),
  • tzw. regulacje sektorowe takie jak AML (Anti-Money Laundering),
  • PSD2 (Payment Services Directive 2),
  • DORA (Digital Operational Resilience Act),
  • wytyczne organów nadzoru Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

W sektorze finansowym maile transakcyjne są narzędziem komunikacji, który służy zapewnieniu bezpieczeństwa i poufności danych klientów. W tym zakresie istnieje wiele zagrożeń, dlatego kluczowe jest zapewnienie bezpiecznego dostarczenia wiadomości poprzez

  • bezpieczne szyfrowanie danych i połączenia TLS;
  • szyfrowanie załączników;
  • unikanie ryzykownych praktyk związanych z linkami – zwłaszcza w postaci skróconej; 
  • silne uwierzytelnianie nadawcy – wszystko w celu ochrony przed przechwyceniem danych.

Co to jest Szyfrowanie TLS?

Szyfrowanie TLS (Transport Layer Security) to protokół kryptograficzny, którego celem jest zapewnienie bezpiecznej komunikacji przez sieć. Doskonale wiemy, że metody podszywania się pod nadawcę, takie jak spoofing czy phishing, są poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa komunikacji, instytucje nieustannie edukują w tym zakresie, także zamieszczając informacje na własnych stronach, w aplikacjach.

Spoofing jest techniką podszywania się pod inną osobę, urządzenie lub usługę w celu ukrycia prawdziwej tożsamości lub wprowadzenia w błąd ofiary. Polega na fałszowanie adresu nadawcy w wiadomości e-mail, aby wyglądała jakby pochodziła z zaufanego źródła.

Phishing oznacza próbę wyłudzenia poufnych informacji takich jak hasła, numery kart kredytowych czy dane osobowe poprzez podszywanie się pod zaufaną instytucję lub osobę w wiadomości e-mail.

Zarządzanie mailami transakcyjnymi wymaga uwzględnienia specyficznych wytycznych KNF, która zaleca unikać aktywnych linków ze względu na ryzyko phishingu. – Mając na względzie potrzebę ograniczania niebezpiecznych z punktu widzenia organu nadzoru praktyk stosowanych przez dostawców, korespondencja mailowa zawierająca załączniki, zwłaszcza z danymi osobowymi, powinna być szyfrowana w sposób zapewniający poufność informacji, a hasło niezbędne do jej odszyfrowania powinno być przekazywane osobnym kanałem komunikacji, np. przez portal bankowości elektronicznej, aplikacje mobilną lub SMS – czytamy w dokumencie od KNF.

KNF stoi na stanowisku, że wysyłanie aktywnych linków w mailach i SMS-ach powinno zostać wyeliminowane. Zaleca się zastąpienie ich informacjami statycznymi, które nie generują ryzyka oszustwa lub przekazywanie informacji przez aplikacje mobilne i portale bankowości elektronicznej. Alternatywnym rozwiązaniem jest umożliwienie klientowi ustawienia indywidualnego hasła do załączników lub informowanie o umieszczeniu załącznika w systemie bankowości elektronicznej. Rekomendacje KNF i regulacje typu PSD2 naciskają na tzw. silne uwierzytelnianie klienta (Strong Customer Authentication).

Takie regulacje wymuszają na firmach poszukiwanie bezpiecznych alternatyw dla standardowych rozwiązań. Mogą wymagać przeprojektowania procesów i stosowania bardziej złożonych metod weryfikacji. Banki oferują kilka metod resetowania hasła do bankowości online: najczęściej przez stronę internetową banku i kod SMS, powiadomienie push w aplikacji mobilnej z kodem autoryzacyjnym, koniecznością podania dodatkowych danych osobowych, czy kontaktu z infolinią banku.

Dostarczalność wiadomości transakcyjnych – jak ją poprawić?

W przypadku omawianego sektora jedną z najważniejszych metryk dla maili transakcyjnych jest tzw. dostarczalność (deliverability). Wysoka dostarczalność oznacza, że klienci otrzymują kluczowe informacje na czas prosto do skrzynki odbiorczej użytkownika. Alerty bezpieczeństwa, potwierdzenia operacji, kody OTP, potwierdzenie operacji płatności  muszą docierać natychmiast, aby klienci mieli pewność, że ich działania zostały zarejestrowane i zakończyły się sukcesem.

Technicznym aspektem dostarczalności jest również używanie dedykowanych adresów IP do wysyłki maili transakcyjnych, oddzielonych od marketingowych. Używanie tych samych adresów IP może spowodować, że ważne wiadomości trafią do spamu lub zostaną zablokowane. Celem działań jest ochrona reputacji nadawcy niezbędna do szybkiego dostarczania wiadomości. Należy dbać o higienę bazy danych i reputację adresów monitorując wskaźniki dostarczenia, zwrotów, otwarć wiadomości. Mogą to być wskaźniki dot. wiadomości, które są oznaczane jako spam (co może być zapowiedzią kłopotów).

E-maile transakcyjne jako element zaufania w sektorze finansowym

Jeszcze innym wrażliwym aspektem w tym sektorze jest tzw. zgodność (compliance), która wymaga precyzyjnego rozróżnienia między emailami transakcyjnymi. Cechuje je konieczność wykonania umowy, a w przypadku komunikacji marketingowej wymagana jest wcześniejsza zgoda. Błędna klasyfikacja emaila marketingowego jako transakcyjnego w celu obejścia wymogu zgody jest naruszeniem przepisów i może zaszkodzić reputacji nadawcy. Tym większego znaczenia nabiera również rozgraniczenie i właściwe zarządzanie mailami transakcyjnymi i marketingowymi, aby zapewnić bezpieczeństwo i  zgodność z regulacjami, a tych jak zaznaczyliśmy wcześnie nie brakuje. Kluczowa jest transparentność związana z jasnym określeniem nadawcy wiadomości, czytelną treścią i brakiem ukrytych celów marketingowych.  
Efektywne i bezpieczne zarządzanie mailami transakcyjnymi wymaga odpowiedniej infrastruktury technologicznej i metody wysyłki (SMTP lub API) oraz niezawodnego dostawcy usług email (ESP) specjalizującego się w transakcyjnych wiadomościach. Takie rozwiązania i pełną zgodność z wymogami i w zakresie bezpieczeństwa oferuje system SARE. Obsługujemy 60% podmiotów sektora FinTech w Polsce.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Umów się na spotkanie

Obserwuje się trend odchodzenia od własnej infrastruktury na rzecz specjalizowanych usług i API dedykowanych emailom transakcyjnym, co wynika z rosnących wymagań sektora w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa.

Najlepsze praktyki projektowania emaili transakcyjnych

Skuteczne projektowanie komunikacji transakcyjnej wymaga w tym przypadku priorytetowego traktowania przejrzystości i skupienia na istocie treści. Podejście do tworzenia treści wymaga tworzenia zrozumiałych tematów, które precyzyjnie komunikują cel wiadomości bez cienia wątpliwości. Temat wiadomości powinien od razu komunikować jej cel. Również ważny jest tekst widoczny w podglądzie wiadomości obok tematu (preheader), który należy wykorzystać do przekazania ważnych informacji. 

Treść powinna wyjaśniać powód wysłania wiadomości: resetowanie hasła, potwierdzenie operacji, zakupu polisy itd. Ważna jest także personalizacja z użyciem imienia i danych transakcyjnych, np. numer zamówienia, kwota, data. Najmniejszych trudności nie powinna pozostawiać identyfikacja nadawcy przez rozpoznawalną nazwę, wyjaśnienie powodu wysłania wiadomości. W przypadku wiadomości tego typu koniecznie jest używanie rozpoznawalnej nazwy nadawcy oraz konkretnego adresu mailowego, czasami instytucje wysyłają pocztę z adresu charakterze no-reply – to systemowy adres na który nie można odpowiedzieć. Większość wiadomości wysyłanych z adresów no-reply zawiera właściwy adres e-mail do działu obsługi klienta lub kontaktu lub alternatywne sposoby kontaktu. Łatwość w identyfikacji nadawcy ma krytyczne znaczenie, gdy w grę wchodzi tak powszechne ryzyko phishingu – często cyberprzestępcy wysyłają wiadomości z adresów do złudzenia przypominających prawdziwego nadawcę.

Jako, że często celem takiej wiadomości jest podjęcie czynności przez odbiorcę, konieczne jest czytelne CTA, czyli wezwania do działania z jednoznacznym tekstem. 

Istotne jest również utrzymanie spójności marki poprzez język wizualny i ton komunikacji, optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych. Wiadomości muszą być responsywne, ale również zgodne z wymogami WCAG, uwzględniające dostępność wiadomości dla użytkowników z niepełnosprawnościami. Kreacje maili transakcyjnych nie powinny zawierać zbyt dużej ilości elementów graficznych, aby uwaga odbiorcy skupiła się na głównej funkcji wiadomości.

Podsumowanie: rola e-maili transakcyjnych w budowaniu zaufania

Efektywne zarządzanie mailami transakcyjnymi wymaga całościowego podejścia integrującego procesy i technologię z uwzględnieniem ochrony przed cyber zagrożeniami. Istotnym czynnikiem ryzyka, najsłabszym ogniwem, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo jest zwykle czynnik ludzki, dlatego kluczowe jest połączenie zabezpieczeń technologicznych ze szkoleniami pracowników i edukacją klientów. Monitorowanie procesów mailowych jest niezbędne do zapewnienia zgodności, wczesnego wykrywania problemów z dostarczalnością i zagrożeń dla bezpieczeństwa. Klienci mogą paść ofiarą phishingu, klikając w złośliwe linki lub podając dane oszustom, ale również pracownicy firm mogą popełniać błędy prowadzące do naruszeń przepisów.

W sektorze finansowym wiadomości transakcyjne wykraczają poza czysto techniczne powiadomienia. Stanowią strategiczny element budowania zaufania i pozytywnych doświadczeń klientów zapewniając bezpieczeństwo, transparentność i sprawną komunikację. Są kluczowymi punktami kontaktu z klientem, wpływają na postrzeganie instytucji w zakresie zaufania, bezpieczeństwa i jakości obsługi. To czyni ich rolę bardziej odpowiedzialną niż w innych branżach ze względu na wrażliwość danych. Dlatego pełnią podwójną rolę: operacyjną i percepcyjną. Optymalizacja wiadomości i procesów jest fundamentalną zasadą minimalizującą ryzyko i wzmacniającą lojalność klientów. Dobrze zaprojektowane maile transakcyjne przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia klienta, zapewniając płynność interakcji, redukując niepewność oraz wspierając w złożonych procesach. Dlatego dobrze zaprojektowane e-maile transakcyjne wspierają lojalność klientów i budują zaufanie nie tylko do jednej marki, ale do całego sektora.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Umów się na spotkanie

aplikacja do zbierania leadów offline
Poprzedni

Aplikacja do zbierania leadów offline – działaj bez ograniczeń

Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę