Wszystkie wpisy
patrycja

patrycja

Jak uchronić się przed folderem spam, prowadząc biznes w e-commerce?

Jak-uchronić-się-przed-folderem spam, prowadząc-biznes-w-ecommerce?

Spis treści

Spam oznacza niechciane, niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Co to spam według respondentów XV badania poczty elektronicznej? Blisko 70% badanych wskazało, że są to trafiające na ich skrzynki pocztowe wiadomości, których nie chcą otrzymywać. Blisko połowa badanych określa spamem wszystkie niezamówione informacje handlowe. Wszystko to wskazuje na wysoką świadomość użytkowników w zakresie korzystania z poczty elektronicznej.

Co wiemy o historii spamu?

Co to spam i gdzie leży jego początek? Spam narodził się w Stanach Zjednoczonych. 1 maja 1978 roku Einar Stefferud zaprosił na swoje urodziny drogą mailową aż 1000 osób. Odpowiedzi zablokowały twarde dyski na jego serwerze. Dwa dni później wysłany został pierwszy niezamawiany mailing reklamowy, a była to reklama firmy Digital Equipment Corporation produkującej minikomputery. Użytkownicy zostali zaproszeni na prezentację tych urządzeń.

W 1988 roku Rob Noh poprosił o pomoc finansową wszystkich użytkowników Usenetu, rozsyłając maila o tytule „HELP ME”. Serwery Usenetu zostały zablokowane po raz pierwszy po spamie rozesłanym 18 stycznia 1994 roku. Cierpiący na chorobę psychiczną student rozesłał wtedy wiadomość o tytule „Global Alert for All: Jesus is coming soon” do kilkuset tysięcy odbiorców.

Pierwszy komercyjny spam na skalę światową został natomiast rozesłany przez pewną kancelarię adwokacką. Laurence Canter I Martha Siegiel — autorzy wiadomości z ofertą — zostali ukarani przez dostawcę Internetu odebraniem im dostępu do poczty. Niechciane wiadomości elektroniczne mają długą historię, analogicznie powstają więc stosowne zabezpieczenia.

Jak użytkownicy próbują się chronić przed niechcianymi wiadomościami?

Większość pytanych użytkowników otrzymuje codziennie od 4 do 10 wiadomości określanych mianem spamu[1]. Biorąc pod uwagę mnożącą się liczbę dostępnych zabezpieczeń, wyniki te są alarmujące! Rosnąca świadomość konsumentów powoduje jednak, że coraz lepiej chronią się przed otrzymywaniem niechcianych wiadomości. Nic więc dziwnego, że najczęściej wybierają serwisy poczty, które bronią swoich użytkowników przed spamem. Przoduje tutaj Gmail[2] z ponad 8 milionami użytkowników i tytułem lidera w kategorii „brak reklam”[3].

Użytkownicy korzystają także z dodatkowych funkcji poczty elektronicznej. Blokadę wyświetlania grafik w mailach stosuje ponad 34% ankietowanych. 49% używa filtrów antyspamowych. Spam może prowadzić do zablokowania systemów komputerowych, a wspomniane filtry pomagają chronić odbiorców maili przed wpuszczeniem wirusów. Dlatego ich stosowanie jest bardzo pożądane.

Co zrobić, by uchronić się przed folderem spam, prowadząc biznes w e-commerce?

Jako marketerzy w e-commerce nie chcemy, by nasze wiadomości trafiały do folderu spam! Jak się przed nim bronić? Przed każdą wysyłką powinniśmy wykonać spam test. Dzięki temu zdobędziemy orientacyjny podgląd na to, czy zawiera ona elementy typowe dla spamu. Test sprawdzi kluczowe elementy kreacji: grafiki, tekst, konstrukcję html oraz użyte słowa. Używajmy zaufanych programów do wysyłki. Sprawia to, że jako nadawca jesteśmy bardziej wiarygodni, a nasze bazy kontaktów są bezpieczne.

 

przykładowe wyniki spam testu
Obraz 1. Wyniki spam testu dla źle przygotowanego mailingu w systemie SARE. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

Dostawcy pocztowi często stosują także filtry behawioralne. Badana jest wtedy otwieralność naszych wiadomości. Jeśli większość naszych odbiorców usuwa nasze wiadomości bez otwierania i dzieje się to długofalowo – dostawca w ochronie pozostałych użytkowników będzie klasyfikował nasze wiadomości jako spam. Dlatego tak ważna jest jakość naszej komunikacji i dzielenie się naprawdę wartościowym contentem!

 

Jak dbać o dobre relacje z odbiorcami?

Analizując, co to spam[4] dla naszych adresatów, możemy uniknąć wielu kłopotów. Każdy zapis powinien być przeprowadzony metodą double opt-in, by nie trafiali do nas przypadkowi, niezainteresowani naszą ofertą odbiorcy. Ważna jest także optymalna częstotliwość wysyłek. Niech będzie taka, na jaką adresat został przygotowany, zapisując się do bazy. Każdy marketingowiec powinien przeprowadzać testy, by odkryć najlepszą porę wysyłki. Służy temu specjalne narzędzie systemu SAREoptymalizator wysyłek.

 

SAREsystem optymalizator wysyłek

Obraz 2. Widok z 3 kroku wysyłania mailingu z wykorzystaniem optymalizatora wysyłek w SAREsystem. Przedstawiona jest tu możliwość podzielenia wysyłki na różne dni i godziny. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

Niezadowolony użytkownik nie tylko będzie wyrzucał nasze wiadomości bez otwierania, ale może nawet oznaczyć nas w swoim serwisie jako nadawcę spamu. To z kolei prowadzi do takiego zaklasyfikowania naszych adresów przez dostawców poczty. Zadbajmy o komfort użytkowników. Pamiętajmy o umieszczeniu linku wypisu w wysyłanych mailingach. Dzięki wygodnym funkcjom systemu SARE możemy umieścić go w każdej wysyłce. Sprawdzone technologie w połączeniu z wartościowymi treściami to przepis na sukces w walce ze spamem.

 

 

 

 

Jakie są wady i zalety mailingów reklamowych?
Poprzedni

Jakie są wady i zalety mailingów reklamowych?

Następny

Cykl życia klienta – 3 sposoby na mierzenie zaangażowania

cykl życia klienta jak mierzyć grafika blog SAREhub