Spam – jak z nim walczyć?

Kilka porad o tym, jak skutecznie zwalczać SPAM, dając szansę rzetelnym nadawcom. Jak świadomie i rozsądnie korzystać z dostępnych narzędzi?

Jeśli chcesz, aby wiadomość nie wpadała do folderu spam, powinno Ci zależeć, aby świadomość użytkowników internetu na temat tego, czym jest spam i jak z nim walczyć stale się powiększała.
Obecnie, podstawowe definicje spamu dotyczą głównie niezamówionych treści marketingowych oraz próby wyłudzenia danych. W najbliższym czasie na pewno oczekiwać należy większego skupienia na przetwarzaniu danych osobowych, jako kluczowych w rozumieniu spamu.
Poniżej znajdują się wskazówki, które przydadzą się zarówno użytkownikom systemów do email marketingu, jak i odbiorcom wiadomości. Z jednej strony, abyśmy jako odbiorcy mogli posługiwać się narzędziami walki ze spamem oraz by jako nadawcy umiejętnie planować komunikację i nie byłaby ona klasyfikowana jako spam.

O czym warto pamiętać, jeżeli nie chcemy aby wiadomość została oznaczona jako spam?

     

  1. Link wypisu. Czyli link umożliwiający łatwy wypis. Powinien być w każdej wysyłce marketingowej. Łatwy wypis to taki, gdzie przez jedno kliknięcie, bez konieczności logowania się czy wysyłania maila o konkretnym temacie, możliwe będzie trwałe wykluczenie z wysyłek i usunięcie z danej bazy. Jeśli mimo skorzystania z linku wypisu, nadal otrzymujemy wiadomości od danego nadawcy możemy…
  2.  

  3. skontaktować się bezpośrednio z administratorem skrzynki mailowej. To jest bardzo prosty sposób, i na ogół bardzo skuteczny w ograniczaniu ruchu spam. Pamiętaj, że to administrator bazy danych, a nie dostawca narzędzi do wysyłki jest podmiotem odpowiedzialnym za uznanie wycofania zgody co do komunikacji elektronicznej. Jeśli chcemy się skontaktować z administratorem, najłatwiej odszukać go w sieci i skontaktować się pod ogólny numer telefonu. Jeśli nadawca korzysta z tego rodzaju promocji w internecie powinien być przygotowany na przyjmowanie wycofania zgód czy nawet zgłoszenia naruszenia. Dobrze w takiej sytuacji poprosić także o adres email i ponowić prośbę na wskazany adres. Wtedy mamy mocny dowód, że była próba wycofania zgody.
    Ale bywa, że telefony pozostają głuche, a adresy mailowe generują zwroty. Co wtedy?
  4.  

  5. W takiej sytuacji, można skontaktować się z dostawcą narzędzia do wysyłki. Nie ukrywając – w SARE nieraz pośredniczymy w tego rodzaju korespondencji i zawsze jesteśmy gotowi na wsparcie komunikacji i rozwiązanie sytuacji. Samo narzędzie ułatwia wypisanie odbiorców z list, umożliwiamy także jeszcze dodatkowe formy, takie jak unsubscribe list (dodatkowe okienko wypisu z poziomu klienta poczty np. Gmail).
  6.  

  7. Ale oprócz tego jako dostawca programu do masowego wysyłania maili, dokładamy starań przestrzegania nie tylko prawa, a także netykiety. Ale…
  8.  

  9. walka ze spamem zaczyna się od początku – dlatego mocno rekomendujemy: uważnie czytaj klauzule, które pojawiają się przy checkboxach w formularzach. Nie warto rezygnować z podawania adresu, tylko dlatego, że być może zacznie wpadać spam na Twoją skrzynkę. Zbyt wiele wartościowych informacji i materiałów jest w sieci, by rezygnować z dostępu do nich. Ciekawe newslettery, merytoryczne biuletyny, unikalne ebooki czy aktualne webinary. To wszystko służy – użytkownikom sieci. Warto jednak rozgraniczać, korzystać nawet z kilku adresów, dzięki czemu łatwiej będzie nam zapanować nad tym, jakie informacje do nas dochodzą.
  10.  

  11. Dodawajmy bezpiecznych/zaufanych nadawców do białej listy. Lokalne ustawienia dla wielu dostawców (zwłaszcza biznesowych) są kluczowe jeśli chodzi o dostarczanie wiadomości z zewnątrz. Dlatego warto wyrabiać w sobie nawyk dodawania nadawców jako bezpiecznych i tworzenie białych list. Warto też przełamać barierę i nawiązać kontakt z administratorem skrzynki…
  12.  

A jak nie walczyć ze spamem?

 
Wygląda na to, że rośnie ruch spamu w internecie, ale także świadomość na jego temat. 81% użytkowników uważa, że spam to wiadomości email, których nie chcą otrzymywać. 71% identyfikuje spam z wiadomościami o charakterze handlowym. Można się spodziewać, że w związku z wejściem Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) dodatkowo wzmocniony zostanie akcent związany z nieprzestrzeganiem ochrony danych osobowych.
 
Narzędzia do obsługi poczty internetowej także stale się zmieniają, nie zawsze nadążając za trendami i oczekiwaniami odbiorców. Dodatkowo, w ostatnich miesiącach wiele zamieszania robią ataki typu malware, po których znacząco uszczelniane są wszelkie zapory, w efekcie utrudniające dostarczalność maili wartościowych. Dlatego też warto wiedzieć, jakie działania NIE są skuteczne lub ich skuteczność w ostatnich latach spadła.

     

  1. Klikanie i sprawdzanie, dokąd prowadzi mailing. To jest związane poniekąd z powyższym analizowaniem zachowania użytkowników. Mówi się o filtrach behawioralnych czy analizie behawioralnej. Chodzi o to, że analizując aktywność użytkownika, oceniana jest także jego wartość do dosyłania kolejnych wiadomości. Jeśli naprawdę nas dana tematyka nie interesuje – po prostu nie klikajmy.
  2.  

  3. Oznaczanie jako spam. Zarówno klienci pocztowi, jak i skrzynki pocztowe mają opcję oznaczania wiadomości jako spam. Niestety wiele skrzynek przestała traktować takie zgłoszenia jako priorytet. Trzeba jednak wspomnieć, że wiele obserwacji wskazuje na to, że polscy dostawcy poczty nadal biorą zgłoszenia pod uwagę, blokując dostarczanie do pozostałych, zainteresowanych odbiorców. Inne bardzo popularne skrzynki, jak np. Gmail, zmieniają swoje konfiguracje w kierunku analizy zachowań. Gmail od wielu lat sygnalizował, że ważniejsze jest wyrzucanie do kosza wiadomości o podobnych treściach bez przeczytania, niż czytanie i oznaczanie jako spam. Jeśli chcemy więc skutecznie walczyć ze spamem, wbrew pozorom oznaczanie jako spam nie jest idealnym rozwiązaniem.
     
    Ciekawostka: oznaczanie jako spam pozostaje skuteczne przy takich skrzynkach jak: Yahoo/aol czy WP.

Z pewnością powyższe wskazówki nie wyczerpują tematu, ponieważ spam jest tematem bardzo skomplikowanym. Ciągłe zmiany w internecie oznaczają, że wszelkie wskazówki i dobre rady są ograniczone czasowe. Czy da się określić ich ramy? Raczej nie, tak jak nie każda metoda walki ze spamem w 100% się sprawdzi.
 
Autorka wpisu:

zdj_150x150 Kasia Ugorowska
Account manager w SARE. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, odpowiada za relacje z klientami, w tym za projekty realizowane dla organizacji pozarządowych. Prowadzi warsztaty oraz webinary na temat skutecznej wysyłki e-mail marketingu, a także działań, które pozwalają unikać spamu.

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies