Segmentacja nie tylko od święta
Kalendarz jest pełen ważnych dat i wydarzeń, które stają się kolejnymi inspiracjami dla każdego marketera. Już wkrótce święto wszystkich pań. Doskonała okazja na komunikację z Twoimi klientami.
Dedykowana kampania mailowa, czy to wizerunkowa, czy sprzedażowa może dotrzeć do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Jednak aby była skuteczna, musisz zastanowić się do kogo najlepiej ją skierować. W przypadku 8 marca zarówno kobiety ucieszą się ze spersonalizowanej oferty e-mailowej, jak i mężczyźni zainspirują się Twoim pomysłem na prezent. Według badań — aż 75% mężczyzn w Polsce świętuje ten dzień, a 86% z nich wydaje pieniądze na upominek. Jak zatem skutecznie segmentować?
Segmentacja od podstaw
Segmentacja własnej bazy odbiorców to podział klientów na mniejsze grupy, które charakteryzują się wspólnymi cechami i poziomem zaangażowania. Użytkowników możemy podzielić zarówno pod względem behawioralnym jak i demograficznym.
Użytkowników możemy podzielić na kilka grup. Przykładowa segmentacja bazy klientów:
– nowy klient – użytkownik, który zapisał się do newslettera.
– potencjalny klient – użytkownik, który zapisał się do Twojej bazy, odbiera komunikację, jednak nie dokonał zakupu.
– stały klient – użytkownik, który zrobił zakupy w sklepie i odbiera komunikację.
– nieaktywny klient – użytkownik, który np. od 6 miesięcy nie zrobił zakupów, ani nie odbiera Twojej komunikacji.
Segmentacja to jeden z pierwszych kroków do skutecznego zaplanowania działań marketingowych i efektywnej komunikacji do swoich klientów!
Segmentacja behawioralna w email marketing automation
Podział na płeć, wiek czy obszar zamieszkania (geolokalizacja) to dzisiaj już standardowe działanie, aby dotrzeć do wyselekcjonowanych grup z właściwym komunikatem. Systemy marketing automation pozwalają obserwować zachowanie użytkownika na naszej stronie. W ten sposób poznajemy preferencje i zainteresowania użytkownika, by we właściwym momencie wystosować odpowiedni komunikat reklamowy. A to wszystko w sposób zupełnie automatyczny.
Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu segmentacji możemy prowadzić zróżnicowane, zautomatyzowane wysyłki do różnych grup odbiorców, w zależności od ich zaangażowania.
Dzięki zautomatyzowanej segmentacji, nowemu klientowi zaproponujemy zniżkę na pierwsze zakupy z okazji Dnia Kobiet. Coś innego wyświetlimy użytkownikowi, który jest już zainteresowany naszymi usługami — zachęcimy go do związania się z marką poprzez subskrypcję newslettera z najnowszymi promocjami i rabatami dedykowanymi stałym klientom — w tym najnowszą zniżką tylko dla wybranych na Dzień Kobiet. Zatroszczmy się o nich, dzieląc się wartościowymi treściami i newsami. Natomiast odmienne działania — aktywizujące — podejmiemy w stosunku do użytkowników nieaktywnych. Aby przekonać ich do powrotu, możemy zaproponować nowości z asortymentu ze specjalnym, dedykowanym rabatem.
Sprzedaż w Dniu Kobiet
W Dniu Kobiet inaczej będziesz komunikować się z kobietami, inaczej z mężczyznami. Panów zachęcaj do kupowania prezentów swoim wybrankom. Te z kolei spróbuj przekonać do zrobienia sobie małych przyjemności w ich święto. Obie grupy są otwarte na rekomendacje produktowe, cross-selling i up-selling. Podpowiedz im, jakie produkty pasują do siebie, o które warto rozszerzyć zamówienie, albo skorzystaj z opcji “Inni kupili również”. Odpowiednio stargetowaną kampanię bardzo łatwo zaplanować przy pomocy narzędzi email marketing automation.
Obraz 2. Na dzień kobiet polecaj komplementarne produkty. Klientka kupiła perfumy? Zaproponuj krem i pomadkę. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.
Segmentacja na Dzień Kobiet
Przy okazji Dnia Kobiet, czy wiesz że Agencja Garden of Words i dom badawczy Maison przeprowadziły badanie „Polki same o sobie”? Celem badania było poznanie zachowań kobiet jako konsumentek. Na podstawie tego badania wyodrębniono 7 grup Polek, o różnych preferencjach zakupowych [1]. Każda z tych grup cechuje się odmiennym podejściem do zakupów, innymi obawami i wyzwaniami dnia codziennego.
Odpowiednio zadane pytanie: czego potrzebują bądź o czym marzą panie w Dniu Kobiet — dzięki segmentacji bazy pozwoli Ci lepiej sprecyzować odpowiedź na ich potrzeby. A skoro kobiety mają tak silny głos wśród naszych odbiorców i to właśnie one chętniej kupują w sieci — warto zadbać o nie szczególnie, nie tylko 8 marca 😉
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat automatyzacji email marketingu? Skontaktuj się z nami: kontakt@sare.pl