Real time marketing w marketing automation

Czy planowanie działań za pomocą marketing automation pozwala na real time marketing? Marketing w czasie rzeczywistym reaguje na aktualne wydarzenia polityczne, kulturalne czy społeczne. Jednym z przykładów tego rodzaju realizacji są odpowiedzi marek na październikową aukcję z obrazem Banksy’ego w roli głównej[1]. Czy wśród naszych wszystkich zautomatyzowanych akcji jest możliwa szybka i spersonalizowana reakcja na newsy ze świata? Takich wydarzeń nie możemy przewidzieć. Ale ruchy użytkowników już tak.

Real time marketing jest możliwy w marketing automation jako natychmiastowa i dopasowana reakcja na zachowanie użytkownika.

Natychmiastowa reakcja jest możliwa głównie dzięki mediom społecznościowym. Sztandarowym tego przykładem jest kreacja marki Oreo stworzona oraz opublikowana w reakcji na niespodziewaną awarię prądu na legendarnym meczu Super Bowl w 2013 roku[2]. Real time marketing w odsłonie automation możemy realizować za pomocą wielu innych narzędzi.

 

przykład rtm real time marketing banksy sare

Obraz 1. Przykład real time marketingu w social media. Źródło: SARE.

 

Rekomendacje produktów jako real time marketing

Zbieramy dane o naszych klientach. Znając ich zachowania, preferencje oraz historię zakupową, możemy zaplanować kampanie polecające produkty, które mogą zainteresować konkretnego użytkownika. W jaki sposób? Narzędzia marketingu automatycznego pozwalają na rekomendacje produktów z konkretnych kategorii, produktów komplementarnych do zakupionych bądź wykorzystanie opcji „inni kupili również”. Jakimi kanałami możemy docierać z taką kampanią? Jest wiele możliwości. Są to narzędzia email, display czy sms. Odpowiednie zaplanowanie takich działań w czasie daje odbiorcy poczucie kompleksowej opieki oraz rozumienia jego potrzeb. Przykład: klient kupił buty skórzane. W tym samym dniu wyświetlona zostaje w jego przeglądarce kampania display rekomendująca produkty do pielęgnacji obuwia, skórzane wkładki i eleganckie sznurówki. Taki real time marketing stanowi spersonalizowaną odpowiedź na konkretne zachowania klienta — zakup czy przeglądanie oferty.

 

real time marketing w mailingu, czyli inni kupili również

Obraz 2. Real time marketing na przykładzie e-mail marketingu. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

Personalizacja witryny internetowej

Jak jeszcze wykorzystujemy marketing w czasie rzeczywistym? Możliwe jest dopasowanie banerów na naszej stronie internetowej do preferencji użytkownika. System SAREhub pozwala wyświetlać poszczególne elementy w zależności od wcześniejszych wyborów i zachowań potencjalnego klienta na stronie. Prezentowanie odbiorcy produktów czy usług zgodnych z jego zainteresowaniami zmniejsza współczynnik odrzuceń i skłania do podjęcia decyzji zakupowej. Personalizacja jako część real time marketingu jest ceniona przez samych klientów, ponieważ skraca ich czas na poszukiwanie informacji i przeglądanie rynku. Otrzymują od nas  dokładnie to, czego potrzebują. A odbywa się to automatycznie i natychmiastowo.

real time marketing przykład personalizacji na stronie po wykonaniu konkretnej akcji

Obraz 3. Przykład RTM na stronie www dla osób, które były zainteresowane zakupem płyt. Źródło: 7 scenariuszy Marketing Automation dla e-commerce.

 

Real time marketing a powiadomienia web-push

Pisaliśmy już o tym, że notyfikacje web-push są swoistą formą kontaktu z użytkownikiem tu i teraz „Jak komunikować się z potencjalnym klientem w czasie rzeczywistym?”. Pozwalają one zaplanować treść okienka, które pojawi się w przeglądarce konsumenta w określonym czasie po konkretnej akcji na naszej stronie. Marketing automatyczny pozwala ustawić powiadomienie związane z ostatnio przeglądanymi produktami, rekomendacjami czy też porzuconym w koszyku produktem. Wszystko dokładnie wtedy, kiedy tego chcemy, niezależnie, na jakiej stronie znajduje się nasz odbiorca. Użytkownik nie musi w danym momencie przeglądać naszej strony, ważne jest jednak, żeby miał otwartą przeglądarkę, bowiem za jej pomocą wyświetla się push.

Klient zostawił w koszyku marynarkę? Po dwóch godzinach przypominamy mu o czekającym produkcie i proponujemy darmową dostawę. Jeśli sfinalizował ten zakup, kilka dni później ucieszy być może się z rabatu na najnowszą kolekcję eleganckich koszul. Właśnie w taki sposób możemy skutecznie wykorzystywać narzędzia marketingu automatycznego do działań real time marketing, bo dzięki systemom takim jak SAREhub natychmiastowe reakcje stały się możliwe do zaplanowania.

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA