E-mail marketing + e-commerce = Best Friends Forever ❤

Czym byłby e-commerce bez e-mail marketingu? Niczym… niczym Szybcy i wściekli 9 bez Vin’a Diesel’a – po prostu nie miałby sensu. Dobrze przemyślana strategia marketingowa przyniesie wiele korzyści KAŻDEMU BIZNESOWI. Newslettery pomagają rozwijać świadomość marki, budować wiarygodność i nawiązywać relacje z klientem. Komunikacja mailingowa jest także doskonałym sposobem na generowanie leadów, napędzanie sprzedaży w e-commerce i zwiększanie ruchu na stronie.

I nie są to górnolotne frazesy, niepodparte badaniami. Otóż, 17. Badaniu wykorzystania poczty elektronicznej zapytaliśmy respondentów o wykorzystanie e-mail marketingu w firmach i jego wpływ na sprzedaż. Duży wpływ na wyniki okazała się mieć trwająca pandemia. Współczynnik Open Rate w kampaniach okazał się wyższy o 10%. Blisko 40% ankietowanych odnotowało wzrost sprzedaży w swoim biznesie, a ponad 30% zawdzięcza ten wynik bezpośrednio e-mail marketingowi

Dziś przyglądamy się bliżej najskuteczniejszym strategiom związanym z e-mail marketingiem, które pomagają zwiększać sprzedaż w e-commerce, przyciągają nowych klientów i reaktywują tych pasywnych.

Hello my new friend, czyli onboarding nowego kliento-użytkownika

Wiadomość powitalna – genialny sposób na to, aby pokazać się swoim nowym odbiorcom, z jak najlepszej strony. Niestety, często wiele firm nie przywiązuje do niego dużej wagi, a to duży błąd. 

Jak to szło? Najważniejsze jest dobre pierwsze wrażenie?

W tym przypadku – zdecydowanie tak. E-maile powitalne odznaczają się wysokimi wskaźnikami Open Rate – jeśli użytkownik świadomie dopisuje się do Twojej bazy mailingowej, to oczekuje potwierdzenia na maila. 

WAŻNE: Tu pojawia się również kwestia RODO – podwójna weryfikacja w komunikacji e-mail jest bardzo ważna. Odsiewa spam trapy lub inne boty, pomagając w tworzeniu zaangażowanej listy.

Warto przemyśleć, co zawrzeć w wiadomości na „dzień dobry”. Powinna ona być atrakcyjna zarówno pod względem graficznym jak i contentowym. Dodatkowo, nawiązywać do identyfikacji graficznej marki i informować, jakich treści nowy użytkownik może się spodziewać. Ponadto, welcome e-mail to idealne miejsce, z którego zachęcisz klientów do zrobienia zakupów w Twoim e sklepie – dodając do takiego maila unikalny kod rabatowy na pierwsze/kolejne zakupy (SAREsystem umożliwia taką funkcjonalność).

Zobacz, jak Zalando, w ciekawy sposób wita się z nowym użytkownikiem po zapisaniu do ich bazy newslettera. Są w nim kluczowe elementy:

e-mail maketing e-commerce

 

W pierwszej części informują, jakie treści będą dostarczane oraz obiecany kod rabatowy, uprawniający do zniżki na pierwsze zakupy. Ponadto, zachęcają do śledzenia profili w swoich social mediach i inspirują nowych użytkowników aktualnymi trendami i nowościami.

Pielęgnacja leadów – lead nurturing ❤ e-mail marketing 

Prowadząc swój e-commerce, musisz dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić swoim nowym i stałym klientom pozytywny customer journey. Pisaliśmy o tym w artykule Zabierz klienta w wyjątkową podróż – o customer journey słów kilka.

Najlepszym sposobem na pielęgnację leadów jest systematyczne dostarczanie im niezbędnych treści, zarówno stricte sprzedażowych, ale także edukacyjno-inspirujących. Warto dodawać do swoich newsletterów tzw. social proof, czyli opinie innych użytkowników na temat obsługi zamówień w Twoim sklepie czy jakości produktów.. Prowadząc swój e-commerce musisz mieć opracowaną strategię lead nurturingu w kampaniach mailingowych, aby skutecznie wpływać na zaangażowanie klientów i cały proces decyzyjny. Bez niej, Twoi użytkownicy nie będą dostatecznie zaopiekowaniu i mogą bez wahania zdecydować się na zakup w innym sklepie.

Dlaczego warto prowadzić lead nurturing wykorzystując e-mail marketing?

  • Zwiększysz swoją sprzedaż – pielęgnowane leady przynoszą 50% więcej zysków
  • Efektywność – dobre wyniki kampanii przy minimalizacji kosztów. Kampanie e-mail marketingowe są jednym z najtańszych rozwiązań, a e-mail to najskuteczniejszy kanał komunikacji w strategii lead nurturingu. 
  • Automatyzacja i oszczędność czasu. Możesz ustawić kilka scenariuszy dla swoich klientów, które będą automatycznie wysyłać się poprzez system do e-mail marketingu.

Segmentacja listy mailingowej w e-mail marketingu

Warto segmentować. Dzięki segmentacji swoich odbiorców zapewnisz im bardziej spersonalizowane podejście. Oczywiście wiadomo, że użytkownicy są różni, mają inne zainteresowania i preferencje zakupowe. Jednak z pewnością mają cechy wspólne, które możesz wyodrębnić podczas segmentacji. Poznasz je, analizując dane  z wcześniejszych transakcji, zachowania w obrębie maila (np. kliknięcia w produkty zawarte w mailu) itp.

Kilka przykładów segmentacji użytkowników:

  • Nowi, którzy dołączyli do Twojej w ciągu ostatnich 3 miesięcy
  • Lojalni, dokonujący zakupów np. 3 razy w miesiącu
  • Premium, których średnia wartość koszyka wynosi 500zł (w zależności od branży, w której działasz określisz własną średnią wartość koszyka dla klienta premium)
  • Zainteresowani konkretnym asortymentem
  • Często korzystający z promocji (darmowa dostawa, kampanie promocyjne z rabatem)
  • Pasywni, czyli ci, którzy nie reagują na Twoją komunikację w danym przedziale czasowym (zaraz opowiemy o nich coś więcej 😊)

I wiele, wiele więcej…

Pamiętaj, poznanie Twoich klientów, na podstawie danych, które o nich masz to esencja Twojego biznesu. Segmentowanie użytkowników, dzięki narzędziom, np. takim jak flowcharty w SAREsystem podzieli ich na mniejsze, bardziej precyzyjne grupy, dla których stworzysz maile z dopasowaną treścią. 

Dowiedz się więcej o swoich odbiorcach poprzez formularz subskrypcji, na podstawie raportów z prowadzonych kampanii (analizuj otwarcia, kliknięcia, tagi), wykorzystuj dane z Google Analytics. Na ich podstawie stworzysz spersonalizowane maile, odpowiadające potrzebom Twoich użytkowników. 

Akcja – reaktywacja uśpionych

Analizując wyniki raportów z prowadzonych działań, zapewne dostrzegasz, że część Twoich odbiorców nie reaguje na Twoją komunikację, tak jakbyś sobie tego życzył. Dla osób, które tracą zainteresowanie Twoimi usługami lub produktami, powinieneś stworzyć specjalny scenariusz, który będzie miał za zadanie aktywować uśpionych.  

Świetne maile reaktywujące wysyła marka Missguided:

e-mail marketing e-commerce

Maile reaktywujące, które mają nietuzinkowy, niebanalny charakter mogą ponownie wzbudzić zainteresowanie Twoją marką. Dołączając do nich jakiś profit, tak jak na powyższym przykładzie (darmową dostawę następnego dnia) – skutecznie zaprosisz swoich klientów do ponownej wizyty w sklepie.  

Do takiego maila, możesz również dołączyć pytanie, czy nadal chcą otrzymywać Twoje maile. Nie zapominaj, aby do każdej wiadomości, szczególnie tej reaktywującej, dodawać linka do rezygnacji z subskrypcji!

Cross selling, czyli sprzedaż krzyżowa w e-mail marketingu

Sprzedaż krzyżowa polega na rekomendacji użytkownikom produktów komplementarnych, czyli uzupełniających zamówienie klienta. Wykorzystując tę metodę dosprzedaży, zaoferuj dodatkowy, tańszy przedmiot. Kilka przykładów podajemy poniżej:

  • Użytkownik kupił laptopa? Zaproponuj torbę na nowy sprzęt, słuchawki albo myszkę, które umilą korzystanie z nowego urządzenia. 
  • Klientka kupiła małą czarną? Poleć jest idealną parę szpilek, która dopełni stylizacji.
  • Amatorowi outdooru kupił namiot? Zarekomenduj śpiwór, który sprawdzi się w niskich temperaturach, albo zestaw turystyczny.

Opcji masz wiele. Jednak, wprowadzając cross selling do swojej komunikacji marketingowej nie zapominaj o zachowaniu…TAKTU. W strategii dosprzedaży nie rekomenduj produktów, które niebotycznie podniosą wartość całego zamówienia. 

Up selling w e-mail marketingu

Ideą up sellingu jest przekonanie Twojego klienta do zakupu droższej wersji produktu. Po przeglądaniu konkretnego produktu na Twojej stronie WWW, zaoferuj w mailu nowe, droższe opcje lub inne modele z bardziej zaawansowanymi funkcjami. Staraj się podkreślać wartość, którą klienci otrzymają kupując droższe wersje produktów – wtedy chętniej będą po nie sięgać. Nawiązując do przykładów wyżej:

  1. Użytkownikowi, który przeglądał konkretny model laptopa zaproponuj model sprzęt z lepszym procesorem i większą pamięcią RAM..
  2. Klientce, która szuka małej czarnej, poleć podobną sukience z kategorii premium. 
  3. Miłośnikowi outdooru zarekomenduj większy namiot, który posiada doskonałe recenzje.

Checklista dobrych praktyk e-mail marketingu dla e-commerce:

  1. Projektuj maile w zgodzie z aktualnymi trendami. Zadbaj, aby były czytelne, dobrze wyświetlały się na każdym urządzeniu, dopasowane pod dark mode i zawierały widoczne call to action. O tym jak stworzyć skuteczne CTA, piszemy w artykule: Call to Action – jak skutecznie wezwać do działania? [INFOGRAFIKA]
  2. Przeprowadzaj testy A/B/X, aby lepiej poznać swoich klientów. Pomoże Ci to ich potrzeby Twoich klientów i sprawi, że Twoje kampanie e-mailowe będą bardziej efektywne.
  3. Wysyłaj maile promocyjne do swoich lojalnych klientów. Wzmocnią relację z Twoimi odbiorcami i pozytywnie wpłyną na postrzeganie Twojej marki. 
  4. Informuj swoich klientów o nowościach w swojej ofercie, o nadchodzącym sezonie wyprzedaży, ofertach świątecznych itp. Zachęcaj w nich do wizyty na Twojej stronie i dokonania zakupu.
  5. Personalizuj swoje maile. Dopasuj komunikację do preferencji zakupowych i zachowania Twoich użytkowników, skupiając się na danych. Są one wysyłane w odpowiedzi na działania użytkownika. Wiadomości te obejmują m.in. e-mail o porzuconym koszyku, e-mail potwierdzający zamówienie, e-mail o statusie przesyłki, e-mail z prośbą o opinię, itp.
  6. Wysyłaj maile z opcją „Poleć nasz sklep znajomemu!. Takie działanie skutecznie przyciągnie nowych klientów do Twojego e-commerce. Rekomendacja bliskiej osoby z otoczenia Twojego klienta wzbudzi zaufanie – jest to świetna okazja do promocji Twojej marki!.

Podsumowanie – e-mail marketing w ecommerce

Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Cię, że e-commerce bez e-mail marketingu nie ma sensu 😊 SAREsystem ułatwi Ci proces tworzenia wiadomości, dzięki intuicyjnemu edytorowi Drag and Drop. Zaplanujesz skuteczny scenariusz wysyłek i szybko posegmentujesz swoich odbiorców na precyzyjne grupy. Co więcej, będziesz mógł analizować skuteczność kampanii e-mailowych, monitorować działania swoich subskrybentów. Monitorując wyniki, przeprowadzając testy A/B i wysyłając zautomatyzowaną komunikację sprawisz, że dzięki e-mail marketingowi Twój e-commerce osiągnie jeszcze lepsze wyniki sprzedaży.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (1 głosów, średnio: 5,00 z 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Twój komentarz zostanie opublikowany po zaakceptowaniu go przez administratora

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl

Załóż konto!

» Umów się na demo
» WRóć do BLOGA