Autoresponder – newsletter bardzo szczególny

Email marketing po wielu sukcesach w e-commerce ma już całe rzesze zwolenników. Tak naprawdę lubią go nie tylko marketerzy, ale również ich adresaci. Odbierają oni spersonalizowane, wartościowe treści od swoich ulubionych marek i jednocześnie coraz lepiej bronią się przed spamem[1]. By coraz trafniej odpowiadać na oczekiwania klientów, stosujemy różnorodne rodzaje wysyłek, które zbiorczo nazywamy newsletterami. Autoresponder ma tu swoje szczególne miejsce, zatem dzisiaj przyjrzymy mu się bliżej.

Autoresponder, newsletter, mailing — system email marketingowy

 

Zanim pochylimy się nad zagadnieniem autoresponderów we współczesnej zautomatyzowanej komunikacji — zobaczmy, czym różnią się one od innych maili HTML, jakie wysyłamy do naszych klientów.

Autoresponder to wiadomość uruchamiana przez konkretne zdarzenie — akcję użytkownika na stronie (założenie konta, zakup na stronie czy zapis do newslettera), odpowiedź internauty na inne nasze działanie czy po prostu upłynięcie określonego czasu od innego zdarzenia.

Dzięki temu taki autoresponder — newsletter jest bardzo spersonalizowany, ponieważ nawiązuje do właśnie zaistniałego wydarzenia. Dopasowaniem do odbiorcy przypomina inne wiadomości, jakie możemy wygenerować w systemie email marketingowym.

 

 

 

 

Obraz 1. Przykład autorepondera po zapisie na webinary SAREhub. Pierwszy mail to podziękowanie za rejestrację i prośba o potwierdzenie zapisu. Drugi mail to przypomnienie o wydarzeniu na godzinę przed webinarem. Kolejny mail to podziękowanie za udział w webinarze z linkiem do nagrania. Ostatni mail to zachęta do podzielenia się opinią w ankiecie o całym cyklu webinarów. Źródło: Materiały SARE.


Podobnym e-mailem może być cyklicznie wysyłany newsletter zawierający najnowszą ofertę czy informujący o nowych, ciekawych treściach na stronie.
Taka wiadomość również może być wysoce spersonalizowana, odpowiadając na preferencje naszych użytkowników dzięki śledzeniu ich ruchów na stronie. Często kierujemy ją do stałych subskrybentów, dołączając obiecane przy zapisie dopasowane treści premium. Taki mail charakteryzuje się stałą częstotliwością.

 

 

podgląd newslettera zgodnego z trendami na 2019 rokObraz 2. Przykład cyklicznie wysyłanego newslettera do subskrybentów. Źródło: materiały SARE.

 

A czym będzie wobec powyższych mailing reklamowy? To jednorazowa wiadomość o określonym, zazwyczaj sprzedażowym celu. Najczęściej zawiera dużą, atrakcyjną grafikę, niewielką ilość tekstu oraz wyraźne call to action.

 

MyDeal zwiększył efektywność kampanii

Obraz 3. Mailing sprzedażowy zachęcający do zakupu. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

 

Autoresponder — newsletter do zadań specjalnych

 

O korzyściach, jakie przynosi nam stosowanie autoresponderów, wspominaliśmy już w artykule Wysyłka mailingu — 7 praktycznych przykładów. Dobrze zaplanowane pozwalają oszczędzać czas każdego marketera. Nie tracimy też środków na kierowanie do całej bazy nietrafionych komunikatów.

Autorespondery pozwalają na większą personalizację treści, a tym samym na budowanie lepszych i trwalszych relacji z klientami. To świetny sposób, by prowadzić zaawansowany lead nurturing, który doprowadzi naszego odbiorcę do finalizacji transakcji oraz zachęci do regularnego powracania.

Autoresponder pozwala na regularne edukowanie klientów w zakresie naszych usług czy całej działalności firmy. Te ważne działania nie byłyby możliwe, gdyby nie rozwój technologii i takie mailing systemy, jak SARE. Przyjrzyjmy się rodzajom autoresponderów, jakie możemy wykorzystać!

 

Rodzaje autoresponderów

 

Pierwszym autoresponderem, z jakim zazwyczaj ma styczność nasz klient, jest wiadomość powitalna. To często podziękowanie za subskrypcję, ale może zawierać także potwierdzenie danych czy podsumowanie pierwszego zamówienia.

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? Dołączmy do niej mały prezent w postaci kuponu czy poradnika, a nasz nowy klient na pewno zapamięta nas na dłużej i wróci z tym większą przyjemnością. Innym autoresponderem jest podziękowanie za właśnie wykonaną akcję wraz z dalszymi instrukcjami czy szczegółami.

Zadbajmy o to, by konsument nie pozostał sam w swoim customer journey. Budowanie relacji przy pomocy wiadomości transakcyjnych to proces, który powinniśmy szczegółowo zaplanować. Po finalizacji transakcji informujmy klienta o każdym etapie zamówienia, a po jego dostarczeniu poprośmy o recenzję.

Pamiętajmy, że aż 88% badanych (ankieta firmy BrightLocal) ufa recenzjom produktów wystawionym przez innych użytkowników[2].

Możemy również przeprowadzić własne badanie satysfakcji po zakończonym procesie zakupowym, by dowiedzieć się, jakie elementy naszej działalności wymagają jeszcze poprawy. W przypadku niedokończonych zakupów odpowiednim autoresponderem możemy zachęcić użytkownika do powrotu. Do stałych klientów skierujemy natomiast spersonalizowaną ofertę na podstawie wcześniej dokonywanych wyborów.

Email marketing służy nie tylko do bieżącej obsługi klienta. To również sposób na reaktywację nieaktywnych użytkowników. Warto wtedy przypomnieć im o naszych usługach czy też o kończącej się niebawem subskrypcji. Możliwości mamy naprawdę wiele. Ich wykorzystanie zależy głównie od naszej kreatywności.

 

Autoresponder — newsletter dla każdego?

 

Przypominamy, że otwieralność wiadomości transakcyjnych wynosi ponad 50%[3]. Dlatego warto poświęcić im trochę czasu, aby skutecznie służyły zwiększaniu naszej sprzedaży.

Jednym z ważniejszych aspektów jest poprawne wyświetlanie się każdej wiadomości u odbiorcy, niezależnie od używanego przez niego programu pocztowego. Jak zadbać o to, by nasze wysyłki wyświetlały się prawidłowo u każdego odbiorcy? Zajrzyj do bazy wiedzy SARE. Artykuł Prawidłowe przygotowanie mailingu w formacie HTML rozwieje wszystkie wątpliwości.

Czy jeszcze zastanawiasz się, czy autoresponder to newsletter dla Ciebie? Tego rodzaju wiadomości skutecznie wspierają wszystkich marketerów działających w e-commerce: od małych firm po duże korporacje chcące zapewnić swoim klientom najwyższy poziom obsługi. Wiadomości transakcyjne używane są nawet przez pojedynczych przedsiębiorców, którzy po prostu dbają o dopasowaną komunikację ze swoimi odbiorcami. Sprawdź to u siebie!

 

 

 

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies